Depression

האם זוהה גורם אפשרי להפרעות דיכאון? (Nat Med.)

חלבון המעורב במבנה הסינפסה זוהה כגורם אפשרי לדיכאון, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Nature Medicine. הם מאמינים כי לממצאים עשויות להיות השלכת אדירות על אפשרויות הטיפול והמעקב אחר חולים הסובלים מדיכאון.

החוקרים מניו-יורק זיהו ירידה בביטוי RAC1 בבדיקות לאחר המוות של מוחות אנשים עם הפרעת דיכאון מג’ורית ובעכברים שנחשפו לדחק כרוני. הם הצליחו לשלוט בתגובה הדיכאונית של עכברים ע”י השפעה על הביטוי של Rac1.

לדברי החוקרים, מדובר באחד המחקרים הבודדים בנושא דיכאון בו הממצאים אושרו בשני מדגמי עוקבה בלתי-תלויים ומודלי בעלי חיים. ל-Rac1 פוטנציאל תרפויטי אדיר ובכוונתם להמשיך ולבחון את הנושא.

החוקרים מסבירים כי Rac1 הוא חלבון קטן המעורב במבנה הסינפסה ומוסיפים כי קיימת השערה לפיה דיכאון והפרעות דחק נובעות מהבניה מחדש של המעגלים במוח.

במסגרת המחקר חשפו החוקרים עכברים לגירויים חוזרים של דחק חברתי ולאחר מכן בחנו את בעלי החיים לזיהוי שינויים בביטוי הגנים ב-NAc (Nucleus Accumbens), מרכז התגמול במוח.

החוקרים מצאו כי ביטוי Rac1 היה מופחת משמעותית במוחות עכברים במשך לפחות 35 ימים לאחר תום החשיפה לדחק חברתי כרוני. לא זוהתה השפעה של אירוע דחק יחיד על ביטוי חלבון Rac1, עדות לכך שרק מצבי דחק ממושכים המעוררים דיכאון עשויים להשפיע על ביטוי החלבון.

החוקרים מציינים כי דחק כרוני בעכברים גורם לשינויים אפיגנטיים בכרומאטין, המובילים להפחתת הביטוי של Rac1. הם הצליחו לאזן במידה מסוימת את התגובה הדיכאונית למצבי  דחק כרוניים באמצעות טיפול נוגד-דיכאון כרוני. מעכבי HDAC (Histone Deacetylase) נמצאו יעילים במיוחד בנרמול הפחתת Rac1 ובעידוד התגובה נוגדת הדיכאון.

החוקרים סבורים כי דחק כרוני מוביל לשינויים ממושכים ביכולת של הגנים לתרגם את החלבון Rac1, ועם טיפול מכוון ניתן להביא לנסיגה באובדן Rac1 ולעודד סינפסות ותגובה בריאה יותר.

בדומה לעכברים, ביטוי Rac1 היה מופחת משמעותית במוחות שנבדקו לאחר המוות של חולים עם הפרעת דיכאון מג’ורי, שהציגו שינויים אפיגנטיים דומים. במרבית החולים עם הפרעת דיכאון מג’ורית, שנטלו נוגדי-דיכאון בזמן התמותה, ביטוי Rac1 לא שב לרמות שנצפו בקבוצת הביקורת, רמז לכך שנדרשות גישות המכוונות יותר כנגד RAC1 להשגת השפעה תרפויטית.

כיום, אין תרופות המאושרות או אף תרופות ניסיוניות המכוונות כנגד Rac1 שהן בטוחות ויעילות והחוקרים מקווים למצוא תרופות הפועלות במסלולים אלו.

Nat Med. Published online February 17, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה