Depression

תרופות ממשפחת TCA עדיפות על SNRI בטיפול בכאב כרוני (מתוך הכנס השנתי ה-23 מטעם ה-American Academy of Pain Management)

תרופות ממשפחת TCA (Tricyclic Antidepressants) נמצאו יעילות יותר מתרופות ממשפחת SNRI (Serotonin Norepinephrin Reuptake Inhibitor) בטיפול בכאב כרוני על-רקע כאב נוירופתיה ופיברומיאלגיה, כך לפי תוצאות מחקר רטרוספקטיבי חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Pain Management.

החוקרים מסבירים כי בסיכומו של דבר, שתי משפחות התרופות היו בעלות השפעה דומה בטיפול בדיכאון; אולם, SNRI נמצאו נחותים בהשוואה ל-TCA בהקלה על כאב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי TCA מיועדים לטיפול בשני מצבי כאב כרוניים, ולמרות ש-SNRI משמשים לעיתים קרובות, מאחר שמלוות בשיעור נמוך יותר של תופעות לוואי ובעלות מנגנון פעולה סלקטיבי יותר, לא נערכו מחקרים שערכו השוואה ישירה בין שתי התרופות להקלה על כאב נוירופתי ופיברומיאלגיה.

מדגם המחקר כלל 127 חולים, שגויסו בתקופה שבין ינואר 2009 ועד דצמבר 2011. כל המשתתפים היו בגילאי 18 שנים ומעלה, טופלו ב-SNRI או TCA להקלה על כאב נוירופתי או פיברומיאלגיה, ותיעוד של מדדי הכאב הממוצעים לפי שאלון PHQ-9 (Patient Health Questionnaire) לפני ואחרי הטיפול.

התוצאים העיקריים של המחקר כללו הקלה במדדי הכאב הממוצעים לפי סולם Likert (11 נקודות, שנעו בין 0-10), והקלה במדדי דיכאון לפי מדד PHQ-9.

מהתוצאות עולה כי טיפול ב-SNRI נחות בהשוואה לטיפול ב-TCA בתוצא הסיום העיקרי להפחתת מדדי כאב ממוצעים. עם זאת, לא הודגמו הבדלים בין שתי הקבוצות בהקלה על תסמיני דיכאון.

תופעות לוואי אנטי-כולינרגיות על-רקע טיפול ב-TCA, כולל פה יבש, היו נפוצות יותר משמעותית בהשוואה לטיפול ב-SNRI (13% לעומת 2%, P=0.02). תופעות לוואי אחרות של TCA כללו ישנוניות וסחרחורות. שיעור מקרי עצירות היה דומה בשתי הקבוצות.

תופעות לוואי על-רקע טיפול ב-SNRI, כולל שינויים במצב הרוח ונדודי שינה, היו משמעותיים קלינית, ונפוצים יותר בהשוואה לטיפול ב-TCA (5% לעומת 0% ו-14% לעומת 3%, בהתאמה, p<0.05).

התרופות הנפוצות ביותר בשימוש ממשפחת SNRI והמינונים היומיים הממוצעים כללו Venlafaxine במינון 116 מ”ג (87%), Duloxetine במינון 38 מ”ג (11%) ו-Milnacipran במינון 50 מ”ג (2%). התרופות הנפוצות ביותר ממשפחת TCA כללו את Nortriptyline במינון 42 מ”ג (90%), Amitryptiline במינון 50 מ”ג (6%) ו-Deipramine במינון ממוצע של 43 מ”ג (4%).

החוקרים מדגישים כי אין ספק כי דרושים מחקרים נוספים בנושא.

23rd Annual Clinical Meeting of the American Academy of Pain Management

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה