Depression

האם תוספת ויטמין D משפרת תסמינים דכאוניים באנשים עם רמות נמוכות בסרום ? (Br J Psych)

דיכאון אישה צעירה

מחקר חדש מה-Br J Psych שבחן את השפעת הוספת ויטמין D על דכאון מדווח על תוצאות מאכזבות. למרות שקיים קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D בסרום לקיומם של סימפטומים של  דכאון, תוספי ויטמין D לא הביאו לשיפור בתסמינים.

המחברים מסבירים כי השפעת ויטמין D על המוח אינה מובנת באופן מלא, אך הונח שבשל העובדה שהרצפטור של ויטמין D נמצא באיזורים במוח המעורבים במצב דכאון, שויטמין D עשוי להיות קשור לסימפטומים דכאוניים ומצבים פסיכיאטרים אחרים. כאמור , מחקרי אוכלוסיה הדגימו קשר בין דכאון ורמות ויטמין D , אך באופן סותר..

החוקרים הנורווגים הובילו מחקר מבוקר מקרה שבו נעשתה השוואה של סימפטומים דכאוניים במשתתפים עם רמות נמוכות וגבוהות של ויטמין 25OH D במסגרת מחקר קליני רנדומלי למשך 6 חודשים שבו ניתנו תוספי ויטמין D3 (במינון של 40,000 IU לשבוע) בהשוואה לפלצבו במטופלים שהיו עם רמות נמוכות בסרום של 25OH D במצב הבסיס, וזאת בכדי לברר אם התוספים עשויים לשפר את הסימפטומים. המטופלים עם רמות גבוהות בבסיס של 25OH D שימשו כקבוצת ביקורת .

הערכת הסימפטומים הדכאוניים בוצעה באמצעות מדדי ה-Beck Depression Inventory, Hospital Anxiety and Depression Scale, Seasonal Pattern Assessment Scale , MontgomeryÅsberg Depression Rating Scale .

נמצא שהמטופלים שהיו עם רמות נמוכות של 25OH D בתחילת המחקר נטו יותר לסבול מתסמינים דכאוניים מאשר אלה שהיו עם רמות גבוהות , באופן מובהק סטטיסטי.

במחקר ההתערבותי, לא נמצאה השפעה מובהקת סטטיסטית של מתן מינונים גבוהים של תוספי ויטמין D על הסימפטומים הדכאוניים, בהשוואה לפלציבו.

החוקרים מסכמים שמהמימצאים עולה שלמרות שרמות נמוכות יותר של 25OH D בסרום נמצאו כקשורות לסימפטומים דכאוניים, הוספת מינונים גבוהים לא השפיעה על הסימפטומים הדכאוניים. החוקרים סבורים שהרמות הנמוכות של ויטמין D בסרום בקרב אנשים עם סימפטומים של דכאון הם כנראה התוצאה של הדכאון ולא הסיבה.

הם ממליצים על עריכת מחקרים נוספים בנושא, בעיקר במטופלים עם דכאון קליני.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה