Depression

תרופות פסיכוטרופיות קשורות בתופעות לוואי קיצוניות בילדים (מתוך BMC Research Notes)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם ב- BMC Research Notes, עולה כי תרופות פסיכוטרופיות כרוכות בתופעות לוואי קיצוניות בילדים מתחת לגיל 17 שנים.

התוצאות הדגימו בנוסף כי כל תופעות הלוואי של תרופות אלו (פרט לאחת) בילדים בין גיל 0 עד שנתיים היו רציניות, וכללו סינדרום גמילה בילוד, VSD (ventricular septal defect) ולידה מוקדמת.

לדברי החוקרים, מדובר בממצאים שנבעו ככל הנראה משימוש של אימהות בתרופות פסיכוטרופיות, בעיקר תרופות אנטי-דיכאוניות ואנטי-פסיכוטיות, במהלך ההיריון.

החוקרים מוסיפים, כי עבור כלל אוכלוסית הנבדקים, הנתח הגדול ביותר של תופעות לוואי קיצוניות יוחס לתרופות פסיכוסטימולנטיות (42%), ולאחר מכן לתרופות אנטי-דיכאוניות (31%) ולתרופות אנטי-פסיכוטיות (24.5%).

החוקרים מסבירים כי על רופאים ומטפלים להיות מודעים למספר הגבוה של תופעות לוואי המיוחסות לתרופות אלו באוכלוסיות ילדים, וכן לזכור כי מתן תרופות אלו במהלך ההיריון עלול להביא לסיכונים מסוימים לעובר.

החוקרים מציינים כי רופאי משפחה רבים מאמינים כי תרופות אנטי-דיכאוניות מסוג SSRI (selective serotonin reuptake inhibitor) אינן מזיקות.  על כן, ממליצים החוקרים כי החלטה על טיפול באמצעות תרופות אלו בנשים הרות יבוצע רק ע”י מומחים בנושא.

על אף שרשויות בריאותיות פרסמו אזהרות באשר לסיכונים הקשורים בשימוש בתרופות פסיכוטרופיות בילדים, לא פורסמו ראיות בנוגע לתופעות הלוואי של תרופות אלו במחקרים קליניים, בעיקר היות ואוכלוסיות רגישות דוגמת ילדים ובייחוד תינוקות, מוצאים ממחקרים קליניים שכאלו.

במחקר הנוכחי החוקרים העריכו 4,500 תופעות לוואי הרשומות במאגר לאומי דני של תופעות לוואי בין השנים 1998 2007.  חלק גדול מן הנתונים במאגר זה מסתמך על דיווחים ספונטניים פרטניים לגבי תופעות לוואי.

מתוצאות המחקר עולה כי 429 מתופעות הלוואי שדווחו במהלך תקופת המחקר הופיעו בעקבות נטילת תרופות פסיכוטרופיות, מתוכן 241 (56%) נקבעו כרציניות.

מחצית מתופעות הלוואי שיוחסו לתרופות פסיכוטרופיות דווחו בקרב בני נוער בגילאי 11 עד 17 שנים (214 נבדקים), ומתוכן 45% היו תופעות רציניות.  כמעט 19% מן התופעות דווחו בילדים בגיל 0 עד שנתיים (80 נבדקים).

בנוסף, 39% מכלל תופעות הלוואי שנבעו מתרופות פסיכוטרופיות היו נוירולוגיות ופסיכיאטריות. 

בהתאמה למין, 59% מכלל תופעות הלוואי דווחו בבנים.

79 מתוך 80 תופעות הלוואי שדווחו בילדים בני 0 עד שנתיים סווגו כרציניות, ושתיים מתוכן היו קטלניות האחת הייתה כוריואמניוניטיס שנקשר לטיפול ב- citalopram, והשנייה הייתה PFC (persistent fetal circulation) שנקשר לטיפול ב- fluoxetine.

40% מכלל תופעות הלוואי כתוצאה מתרופות פסיכוטרופיות היו קשורות בפסיכוסטימולנטים methylphenidate ו atomoxetine, ו 59% מתופעות הלוואי יוחסו ל- ziprasidone, olanzapine ו risperidone.  סך של 61% מכלל תופעות הלוואי שדווחו עקב שימוש בתרופות אנטי-דיכאוניות הופיעו עקב שימוש ב- sertraline ו citalopram.

החוקרים הזכירו שני מחקרים המבוצעים בימים אלו האחד בודק תופעות לוואי בילדים עקב חיסונים, והשני בודק תופעות לוואי בילדים עקב טיפולים אנטיביוטיים.  בנוסף, עתיד להתרחש מחקר נוסף הבודק תופעות לוואי בילדים המטופלים בתרופות פסיכוסטימולנטיות.

BMC Res Notes

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    כשל גדילה, כפי שבא לידי ביטוי בהיקף הראש בשחרור של ילודים עם פגות קיצונית, נמצא כקשור לתוצאות התפתחותיות והתנהגותיות בגיל שנתיים, כך פורסם ב- Journal of Perinatology ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסוכרת הריונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוזי אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם ובאמצע ההיריון ובין הסיכון לאבחנה של סוכרת הריונית. החוקרים מדדו את ריכוזי אלבומין מסוכרר […]

  • קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישרו התוויה חדשה לטיפול בקרם Roflumilast בריכוז 0.15% כנגד אטופיק דרמטיטיס בדרגה קלה-עד-בינונית במבוגרים וילדים מגיל שש שנים ומעלה. המומחים מסבירים כי קרם Roflumilast, אשר פותח ע”י חברת Arcutis Biotherapeutics, הינו מעכב PDE-4 מקומי ללא-סטרואידים, אשר אושר בעבר בריכוזים גבוהים לטיפול בסבוריאה ופסוריאזיס רובדי. האישור הנוכחי מבוסס […]

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

  • ההשפעה של פעילות גופנית על דיכאון וחרדה בנשים לאחר-מנופאוזה (BMC Public Health)

    ההשפעה של פעילות גופנית על דיכאון וחרדה בנשים לאחר-מנופאוזה (BMC Public Health)

    במאמר שפורסם בכתב העת BMC Public Health מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי פעילות גופנית עשויה לסייע בהקלה על תסמיני דיכאון בנשים לאחר-מנופאוזה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פעילות גופנית זוהתה כטיפול תא-תרופתי מבטיח להקלה על דיכאון, אך עדיין קיימת מחלוקת באשר לסוג הפעילות היעיל ביותר. מטרתם כעת הייתה להשוות ולדרג את […]

  • יעילות ובטיחות Linvoseltamab לטיפול במיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת (J Clin Oncol)

    יעילות ובטיחות Linvoseltamab לטיפול במיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת (J Clin Oncol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב-Linvoseltamab במינון 200 מ”ג הוביל לתגובה עמוקה וממושכת, עם חציון משך תגובה של 29.4 חודשים בחולים עם מיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת, עם פרופיל בטיחות סביר. החוקרים מסבירים כי מדובר במחקר בשלב I/II הראשון בבני אדם להערכת […]

  • גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת פרקינסון בגיל מוקדם זוהה, תגלית שמומחים מאמינים כי תהיה לה השלכות קליניות חשובות בעתיד הלא רחוק, כך עולה מכנס האקדמיה האירופאית לנוירולוגיה 2024

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה