Depression

גירוי מגנטי טראנס-קרניאלי יעיל בהפרעות פסיכיאטריות מסוימות (מתוך ה- Journal of Clinical Psychiatry)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון מרץ של הירחון Journal of Clinical Psychiatry, עולה כי גירויים מגנטיים טראנס-קרניאליים חוזרים repetitive transcranial magnetic stimulation – rTMS)) יעילים לטיפול בדיכאון, הזיות קוליות-מילוליות ואולי אף לתסמינים שליליים של סכיזופרניה.

החוקרים מסבירים כי אמנם השימוש בגירויים מגנטיים שכאלו הינו בטוח, לא הוכחה יעילותו המדויקת בהפרעות פסיכיאטריות שונות.

המחקר הנוכחי הינו מטה-אנליזה שכללה 34 מחקרים על דיכאון,  7 מחקרים על חולים עם הזיות קוליות-מילוליות, 7 מחקרים על חולי סכיזופרניה עם תסמינים שליליים, ו- 3 מחקרים על נבדקים עם הפרעה טורדנית-כפייתית (OCDobsessive-compulsive disorder) כולם מחקרים בבחירה אקראית של rTMS מול טיפולי דמה.  בנוסף נכללו 6 מחקרים שהשוו rTMS מול טיפול בנזעי חשמל.

מתוצאות הניתוח עולה כי טיפול בנזעי חשמל משמעותית יעיל יותר מ- rTMS.  יחד עם זאת, rTMS (n = 751) היה משמעותית יעיל יותר מטיפול דמה (n = 632) עבור דיכאון, והיה טוב יותר כטיפול יחיד מאשר כתוסף לטיפול תרופתי.  כמו כן rTMS (n = 105) היה משמעותית יעיל יותר מטיפול דמה (n = 84) עבור הזיות קוליות-מילוליות.

לעומת זאת בחולי סכיזופרניה עם תסמינים שליליים, החולים אשר קיבלו טיפול (n = 74) הראו רק מגמת שיפור בהשוואה לקבוצת טיפול הדמה (n = 74).  כמו כן, 24% מקבוצת ה- rTMS סבלו מתופעות לוואי בהשוואה ל- 0% בקבוצת הדמה.

ל- rTMS לא הייתה השפעה משמעותית בחולים עם הפרעה טורדנית-כפייתית.

לאור התוצאות שהודגמו ולאור העובדה כי תופעות הלוואי שנצפו היו קלות וחולפות, החוקרים ממליצים להכניס את טיפול ה- rTMS לשיטות הטיפול הפסיכיאטריות המקובלות.  הם מוסיפים, כי על אף ש- rTMS אינו מסוגל להחליף טיפול בנזעי חשמל בחולי דיכאון, הוא עשוי להחליף תרופות אנטי דיכאוניות בחולים מסוימים.


J Clin Psychiatry 2010


לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה