Depression

האם יש עדיפות לטיפול משולב על-פני טיפול מונותרפי בחולים עם הפרעה דו-קוטבית? (מתוך Lancet)

ממחקר חדש עולה כי שיעורי ההישנות של חולים עם מחלה דו-קוטבית נמוכים יותר תחת טיפול משולב ב-Valproate (דפלפט) עם Lithium (ליקארביום), בהשוואה לחולים שטופלו ב-Valproate בלבד. לטיפול בליתיום בלבד תועדה תועלת מתונה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם הפרעה דו-קוטבית נזקקים לעיתים קרובות לטיפול אחזקה ארוך-טווח, במטרה למנוע הישנויות. באופן מסורתי, ליתיום היה הטיפול המועדף. עם זאת, תרופות אחרות, דוגמת נוגדי-פרכוסים ואנטי-פסיכוטיים שימשו לאחרונה, עם שיעורי הצלחה לא-מבוטלים. לא-ברור אם לטיפול משולב יש עדיפות על-פני טיפול מונותרפי, למרות שטיפולים משולבים ניתנים לעיתים קרובות.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הנושא. מדגם המחקר כלל חולים בגיל 16 ומעלה, עם אבחנה מאושרת של הפרעה דו-קוטבית. לאחר תקופת הרצה בטיפול משולב, לאישור ההיענות והסבילות לטיפול, החולים חולקו באקראי לטיפול בתווית-פתוחה (בשל הצורך בניטור רמות ליתיום) לקבוצת טיפול בליתיום בלבד, Valproate בלבד, או שילוב שתי התרופות.

משך הטיפול היה עד 24 חודשים, והיעד העיקרי היה הזמן עד להתערבות עקב שינוי חד במצב הרוח. ההתערבויות כללו העלאת מינון התרופה, הוספת תרופה אחרת, אשפוז בבית החולים וכו’.

מבין 459 החולים שלקחו חלק בתקופת ההרצה, 330 חולקו באקראי, 110 לכל קבוצת המחקר. במהלך  24 חודשי מעקב, שיעור החולים בקבוצת הטיפול המשולב שענו על היעד העיקרי היה נמוך יותר משמעותית (54%), בהשוואה לשיעור החולים שטופלו ב- Valproate בלבד (69%) או ליתיום בלבד (59%). ההבדל בין הטיפול המשולב וטיפול ב- Valproate בלבד היה מובהק סטטיסטית; אך ההבדל בין הטיפול המשולב וליתיום לא היה מובהק סטטיסטית. החוקרים חישבו יחס סיכונים של 0.59 (95% CI = 0.42-0.83,  p=0.0023) בהשוואת הטיפול המשולב עם טיפול ב- Valproate בלבד, 0.82 (95% CI = 0.58-1.17,  p=0.27) בהשוואת הטיפול המשולב עם טיפול בליתיום, ו-0.71 (95% CI = 0.51-1.00,  p=0.0472) בהשוואת ליתיום מול Valproate.

מרבית המשתתפים דיווחו על תופעות לוואי כלשהן, עם זאת תועדו 16 תופעות לוואי חמורות במהלך המחקר: 5 מהן היו מקרי תמותה שלא היו קשורות לטיפול שניתן במסגרת המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם הפרעה דו-קוטבית הנדרשים לטיפול אחזקה ארוך-טווח, השילוב של Valproate עם ליתיום יעיל יותר מטיפול ב- Valproate בלבד. ליתיום בלבד ככל הנראה יעיל יותר מ- Valproate, אך החוקרים לא הצליחו לאשר או להפריך את העדיפות של טיפול משולב על-פני טיפול בליתיום בלבד.

במאמר מערכת שהתייחס למחקר שבחו הכותבים את החוקרים על עריכת מחקר בינלאומי, ארוך-טווח, תחת תקציב מוגבל, וטוענים כי הממצאים מספקים מענה לשאלה בעלת חשיבות רבה.

Lancet, published early online 23 December 2009

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה