Depression

Ketamine טוב לטיפול בדיכאון עמוק רפקרטורי (Arch Gen Psychiatry)

ממחקר חדש עולה כי בחולים הסובלים מדיכאון עמוק עמיד לטיפול, עירוי חד-פעמי של Ketamine מביא לשיפור משמעותי בתוך פחות משעתיים, ומחזיק מעמד למשך כ-7 ימים. הבעיה העיקרית בתרופות נוגדות-דיכאון הוא התחלת הפעילות המאוחרת שלהן, כל טיפול שיפעל במהלך תקופת הביניים מהווה יתרון משמעותי.

מעדויות ניסיוניות עולה כי הפרעה בתפקוד חומצה גלוטמית עשויה לשחק תפקיד חשוב בפתופיזיולוגיה של דיכאון. בהתבסס על ההשערה לפיה חסימה ישירה של מערכת NMDA (N-methyl-D-Aspartate) תקל על תסמיני דיכאון, החוקרים בדקו את טיפול ב-Ketamine Hydrochloride (0.5 מ”ג לק”ג) כאנטגוניסט ל-NMDA.

במחקר השתתפו 17 חולים הסובלים מדיכאון עמוק שלא הגיבו לטיפול בשתי תרופות נוגדות-דיכאון לפחות. במחקר השתתפו רק חולים עם מדד 21-item Hamilton Depression Rating Scale של 18 ומעלה.

המשתתפים במחקר קיבלו עירוי Ketamine (0.5 מ”ג לק”ג) או סיליין כפלסבו, ולאחר מכן קיבלו עירוי של הטיפול הנגדי שבוע מאוחר יותר. להערכת התחלת הפעילות ומשך ההשפעה, החוקרים השתמשו במדד HDRS 60 דקות לפני העירוי ו-40, 80, 110 ו-230 דקות לאחריו, ולאחר מכן בימים 1, 2, 3 ו-7.

כפי שדווח בגליון אוגוסט של Archives of General Psychiatry, בחולים שטופלו ב-Ketamine נרשם מדד HDRS נמוך יותר באופן משמעותי לאחר 110 דקות, ונמשך 7 ימים, בהשוואה לאלו שטופלו בפלסבו.

השינוי במדד HDRS ביום הראשון נע בטווח שבין 17%- ו-90%-. לאחר טיפול ב- Ketamine, סווגו 71% מהמטופלים כמגיבים ו-29% ענו על קריטריוני הפוגה יום אחד לאחר טיפול Ketamine. 35% מהמטופלים שמרו על התגובה לטיפול למשך שבוע אחד לפחות.

החוקרים מציינים כי הזמן עד להתחלת הפעולה ומשך התגובה לטיפול בנוגדי-דיכאון היה כמעט זהה בכל מטופל. הם טוענים כי ההשפעה הארוכה יחסית של נוגדי-דיכאון בעקבות טיפול ב- Ketamine היא יוצאת דופן בהתחשב בזמן מחצית החיים הקצר של התרופה, העומד על כשעתיים.

לדברי החוקרים, למיטב ידיעתם, מעולם לא תוארה תרופה אחרת או טיפול סומאטי (מניעת שינה, Thyrotropin Releasing Hormone, נוגדי-דיכאון, Dexamethasone, או Electroconvulsive Therapy), שהביאו להשפעה כה דרמטית, מהירה וממושכת, בעקבות טיפול חד-פעמי.

Arch Gen Psychiatry 2006;63:856-864.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה