COPD

מסת גוף ללא-שומן מנבאת פרוגנוזה של חולי COPD בתת-משקל (Chest)

מסת גוף ללא-שומן גבוהה יותר מלוות בתוצאות טובות יותר מבחינת תפקוד גופני בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (או COPD) בתת-משקל, אך לא באלו במשקל קרוב להשמנת-יתר או בטווח השמנת-יתר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Chest.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לעיתים קרובות חלים שינויים בהרכב הגוף בחולים עם COPD, כולל ירידה במדד מסת גוף ללא-שומן, זאת ללא תלות במשקל הגוף. עם זאת, לא נערכו מחקרים להערכת ההשפעה של שינויים במסה ללא-שומן על התוצאים, כולל יכולת גופנית, איכות חיים בריאותית ודלקת סיסטמית בחולים עם COPD לפי מדד מסת הגוף.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים ממדגם COSYCONET (או COPD and Systemic Consequences – Comorbidities Network) ואספו נתונים אודות 2,137 מבוגרים עם COPD (גיל ממוצע של 65 שנים; 61% גברים). המשתתפים במחקר סווגו לארבע קבוצות על-פי משקל הגוף: תת-משקל (12.3%), משקל תקין (31.3%), משקל כמעט בטווח השמנת-יתר (39.6%), או השמנת-יתר (16.8%).

הערכת היכולת הגופנית התבססה על מבחן הליכה בשש דקות, איכות חיים בריאותית נקבעה על-פי שאלון St. George’s Respiratory Questionnaire for COPD והערכת דלקת סיסטמית התבססה על בדיקות דם לספירה לשנה ו-CRP.

מהנתונים עולה כי שכיחות מסת גוף ללא-שומן נמוכה עמדה על 81% מהחולים בתת-משקל, 53% מאלו במשקל תקין, 42% מאלו במשקל קרוב להשמנת-יתר ו-39% מאלו עם משקל בטווח השמנת-יתר.

לאחר תקנון למשתנים רבים, החוקרים מצאו קשר בלתי-תלוי בין מסת גוף ללא-שומן ובין תוצאות טובות יותר במבחן הליכה בשש דקות בקרב חולים בתת-משקל; מנגד, באלו עם משקל תקין או משקל קרוב לטווח השמנת-יתר לא תועד קשר דומה לאחר תקנון לתפקוד ריאתי.

עם זאת, בהשוואה לקטגוריות אחרות של מדד מסת גוף, באלו עם משקל תקין עם מסת גוף ללא-שומן גבוהה יותר תועדה היכולת הגופנית הגבוהה ביותר ואיכות החיים הבריאותית הטובה ביותר בממוצע, עם המגבלה הנמוכה ביותר בזרימת האוויר (FEV1 59.5%), השיעור הנמוך ביותר של חולים עם mMRC מעל 2 (27%), הרמות הגבוהות ביותר של פעילות גופנית, היכולת הגופנית הטובה ביותר (מרחק הליכה בשש דקות, 77 מטרים) ואיכות החיים הבריאותית הטובה ביותר (מדד SGRQ כולל של 37 נקודות).

החוקרים מדווחים כי הסיוג לפי מדד מסת גוף סיפק את ההזדמנות להבחין בין קבוצות חולים עם COPD בהם תועדו הבדלים קטנים אך משמעותיים בתפקוד הריאתי, יכולת גופנית, איכות חיים בריאותית ודלקת סיסטמית.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם תוצאות מחקרים קודמים ומציעים כי משקל תקין ומסת גוף ללא-שומן גבוהה הינו השילוב הטוב ביותר להשגת התוצאות הטובות ביותר בחולים עם COPD. החוקרים קוראים לרופאים לשקול להשלים בחולי COPD בדיקות סקר לממצאים חריגים בהרכב הגוף, תוך סיווג החולים לפי מדד מסת הגוף ומסת גוף ללא-שומן יחדיו ולא רקע על-סמך אחד המדדים הללו.

 

Chest, Dec 2, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה