Contraception

פרופ’ דני זיידמן במכתב גלוי לשרת הבריאות: החלטת ועדת הסל בנושא הפסקת הריון – אבסורדית !

במכתב גלוי לשרת הבריאות שמפרסם פרופ’ דניאל זיידמן (בתמונה) הוא מבקר את החלטת ועדת הסל בנוגע להפסקות הריון. להלן המכתב המלא:

לכבוד שרת הבריאות גב? יעל גרמן,

בתור רופא נשים ותיק ובשם ועד החברה הישראלית לאמצעי מניעה, הייתי רוצה להפנות את תשומת ליבך להחלטה האבסורדית של ועדת סל הבריאות,המעודדת בעליל ביצוע הפסקות היריון מסיבות לא רפואיות במקום לעודד את השימוש באמצעי מניעה.

בעוד שבכל העולם נעשים מאמצים אדירים למנוע היריונות לא רצויים, בוחר משרד הבריאות למנוע מהנשים בישראל מימון שיוווני לאמצעי מניעה ובאותה עת מחליט דווקא כן לממן הפסקות היריון מסיבות לא רפואיות.

כפי שכבר נכתב בבג”ץ שהוגש בשנת 2005 בדרישה לכלול אמצעים למניעת הריון בסל הבריאות (בג”ץ 6595/05): “ישראל היא אחת המדינות הבודדות, שיש בה כיסוי כמעט אוניברסלי לשירותי הבריאות מחד, אך מאידך אינה מעניקה מסבסדת אמצעים למניעת הריון. כתוצאה מכך, שיעור הפסקות ההריון המאושרות בישראל עומד על 12.7 הפסקות הריון ל-1,000 נשים בגיל הפריון (לפי נתוני 2001), בהשוואה ל-7 הפסקות הריון ל-1,000 נשים בהולנד, למשל, שבה שירות לתכנון המשפחה ואמצעי מניעה מסובסדים על ידי המדינה. יצויין עוד, כי מרבית הפסקות ההריון המאושרות בישראל אינן נובעות מסיבות רפואיות, ומכך ניתן ללמוד, כי הריונות אלה קשורים לכשל בשימוש באמצעים למניעת הריון. הארגונים העותרים מדגישים עוד, כי הניסיון בארצות שונות הוכיח, כי סבסודם של אמצעי מניעה והעלייה בשימוש בהם הביאו לירידה דרמטית בשיעור ההריונות הבלתי רצויים ובשיעורן של הפסקות ההריון.”

אני בטוח שכבוד שרת הבריאות מודעת לנזק הבריאותי שעלול להיגרם מהפסקות היריון מיותרות, שמעתה יזכו למימון במסגרת הסל, במקום לייחד את המימון דווקא למאמצים למנוע הריונות לא מתוכננים.

ההחלטה לא לממן אמצעי מניעה פוגעת כמובן במיוחד בשכבות החלשות, היכן שמחקרים מורים על שיעור נמוך של שימוש באמצעי מניעה ושיעורים גבוהים של הפסקות היריון מסיבות לא רפואיות. לאחר שמשרד הבריאות סגר מרפאות רבות לתכנון משפחה וסניפי טיפות חלב שסיפקו שרותים דומים, ואחרי שיצא במתקפה נגד השימוש באחד מאמצעי המניעה הבטוחים ביותר (דפו פרוברה), בוחר עכשיו המשרד להעדיף עידוד ביצוע הפסקות היריון מסיבות לא רפואיות על פני מתן שיוויוני של אמצעי מניעה.

הפסקות הריון מסיבות לא רפואיות כן, אמצעי מניעה לא?

אני מאד מקווה שעוד לא מאוחר לשנות את התיעדוף הזה, שהינו מאד לא ראוי הן מהבחינה הבריאותית והן מהבחינה המוסרית.

בכבוד רב,

פרופ’ דניאל זיידמן

יו”ר, החברה הישראלית לאמצעי מניעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה