Constipation

אלקטרו-אקופונקטורה עשויה להקל על עצירות משנית לאופיואידים בחולי סרטן (JAMA Netw Open)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אלקטרו-אקופונקטורה מעלה את מספר תנועות מעיים ספונטאניות בכל שבוע ומשפרת את איכות החיים של חולים עם מחלות ממאירות ועצירות משנית לטיפול באופיואידים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עצירות על-רקע טיפול באופיואידים מתועדת ב-60-90% מהחולים המטופלים באופיואידים בשל ממאירות. לעצירות במקרים אלו עשויות להיות השלכות שליליות משמעותיות על תפקוד יומיומי ואיכות החיים של חולים עם כאב בדרגה בינונית-עד-חמורה משנית לממאירות.

החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי, אקראי, להערכת הבטיחות והיעילות של אלקטרו-אקופונקטורה ב-100 חולים עם עצירות על-רקע אופיואידים (גיל ממוצע של 64.4 שנים; 56% גברים) עם ממאירות. בין מאי 2019 ועד דצמבר 2021, החולים השלימו 24 מחזורי טיפול אלקטרו-אקופונקטורה (50 חולים) או טיפול דמה (50 חולים) לאורך שמונה שבועות והיו במעקב לאורך עד שמונה שבועות לאחר הטיפול.

התוצא העיקרי היה שיעורי התגובה, אשר הוגדרה בנוכחות לפחות שלוש תנועות מעיים ספונטאניות בכל שבוע עם עליה של לפחות פעילות מעי אחת בשבוע מתחילת המחקר למשך לפחות 6-8 שבועות מתחילת הטיפול.

מהנתונים עולה כי 88% מהחולים בזרוע ההתערבות ו-84% מאלו בזרוע הביקורת השלימו לפחות 20 מפגשי טיפול אקופונקטורה.

בקבוצת הטיפול באלקטרו-אקופונקטורה תועדו שיעורי תגובה גבוהים יותר משמעותית (40.1%) בהשוואה לקבוצת הביקורת (9%). יתרה מזאת, החוקרים מדווחים על עליה משמעותית במספר השבועי של פעילויות מעיים ספונטאניות בזרוע אלקטרו-אקופונקטורה מתחילת המחקר לאורך 1-8 שבועות (1.2 פעילויות מעיים לעומת 0.6 פעילויות מעיים ספונטאניות) ולאורך 13-16 שבועות (0.6 פעילויות מעיים ספונטאניות לעומת 0.2 פעילויות מעיים ספונטאניות).

עוד מדווחים החוקרים כי למרות שלטיפולי אלקטרו-אקופונקטורה לא הייתה השפעה על כאב משנית לממאירות או מינוני אופיואידים, התערבות זו הפחיתה את המאמץ בהתרוקנות ושיפרה את איכות החיים של החולים. אירועים חריגים על-רקע אקופונקטורה היו קלים וזמניים, כאשר אירועים חמורים היו נדירים.

ממצאי המחקר תומכים בתועלת הממושכת ובבטיחות אלקטרו-אקופונקטורה בחולי סרטן עם עצירות על-רקע אופיואידים והתערבות זו לא השפיעה על ההשפעה משככת הכאבים של אופיואידים. החוקרים כותבים כי ניתן לשקול אלקטרו-אקופונקטורה כאפשרות חליפית להקלה על עצירות משנית לאופיואידים בחולים עם כאב כרוני משנית לממאירות.

JAMA Netw Open, Feb 22, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה