Complementary and Alternative

אקופונקטורה עשויה להביא לשיפור תפקוד זיכרון בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל (Acupunct Med)

טיפולי אקופונקטורה לבדם, או בשילוב עם טיפול תרופתי, עשויים להביא לשיפור תפקוד קוגניטיבי וזיכרון בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל (Mild Cognitive Impairment), כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Acupuncture in Medicine.

החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית אחר מחקרים להשוואת אקופונקטורה עם אמצעי טיפול אחרים, שפורסמו עד יולי 2015. מטה האנליזה כללה את כל המחקרים האקראיים-מבוקרים שנערכו בסין ופורסמו בשנת 2012 או 2013.

הסקירה כללה בסופו של דבר 568 חולים, מתוכם 288 חולקו באקראי לטיפולי אקופונקטורה. בשלושה מהמחקרים המשתתפים טופלו ב-Nimodipine במינון 30 מ”ג, שלוש פעמים ביום בלבד או באקופונקטורה בלבד, כאשר כל המשתתפים בשני המחקרים האחרים נטלו טיפול תרופתי עם או ללא אקופונקטורה.

בארבעה מבין חמשת המחקרים הושלמו מחזורי טיפול בני 30 דקות באלקטרו-אקופונקטורה, שלוש פעמים בשבוע למשך חודשיים. במחקר החמישי, ההתערבות ניתנה חמש פעמים בשבוע למשך שלושה חודשים. עם זאת, מספר המשתתפים במחקרים הפרטניים היה קטן, עם 26-94 חולים בכל קבוצת טיפול בלבד.

ממחקרים להשוואת טיפול יחיד עלה כי יחס הסיכויים המשולב ליעילות קלינית בהשוואת אקופונקטורה אל מול Nimodipine עמד על 1.78 . בנוסף, ההבדל הממוצע במדדים עמד על 0.99 למבחן מיני-מנטל ועל 2.12 לזיהוי תמונה.

ההבדל הממוצע במדדי מיני-מנטל לאקופונקטורה עם Nimodipine בהשוואה ל-Nimodipine בלבד עמד על 1.09.

לסיום, בשלושת המחקרים שדיווחו על אירועים חריגים, גירוי באתר המחט ועילפון נקשרו עם אקופונקטורה, בעוד שכאבי ראש קלים ותגובות גסטרואינטסינאליות נקשרו עם הטיפול ב-Nimodipine.

בסיכומו של דבר, ממצאי הסקירה מעידים כי אקופונקטורה הינה טיפול יעיל לשיפור התפקוד הקוגניטיבי. עם זאת, האיכות המתודולוגית של המחקרים ירודה לאור סיכון גבוה או לא-ברור להטיה.

Acupunct Med. Published online August 4, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה