Complementary and Alternative

הבדלים בתוספי חומצות שומן רב-בלתי רוויות (CMAJ)

לא כל חומצות שומן רב-בלתי רוויות (PUFA או Polyunsaturated Fatty Acids) שוות זו לזו, כך עולה מדיווח חדש, כך החלפת שומן רווי בתזונה בחומצות שומן רב-בלתי רוויות אינו בהכרח מספיק בכדי להפחית את הסיכון למחלות לב.

ממחקר שפורסם במהדורת 1 בנובמבר של כתב העת CMAJ, שני חוקרים טוענים כי להשגת התועלת של חומצות שומן רב-בלתי רוויות, הדגש צריך להיות על α-Linolenic Acid, חומצת שומן אומגה-שלוש, ולא על Linoleic Acid, שהיא חומצת שומן אומגה-שש.

מומחים בתחום טוענים כי לאור החששות, יש לבחון מחדש את התועלת של חומצות שומן אומגה-שש להפחתת רמות כולסטרול בדם.

בשנת 2009, ה-Heath Canada’s Food Directorate קבע כי כאשר חומצות שומן רב-בלתי-רוויות מחליפות שומן רווי בתזונה, חלה ירידה מובהקת סטטיסטית בערכי LDL ובערכי כולסטרול כללי, והתוצאה היא ירידה בסיכון למחלת לב כלילית.

במאמרם מדווחים החוקרים כי ההשפעות המלאות של החלפת שומן רווי בשמני ירקות עתירי חומצות שומן רב-בלתי רוויות, עדיין אינה ברורה במלואה. מסקירת הנתונים עלה כי קיים ספק בנוגע להשפעות המגנות שניתן לייחס ל-Linoleic Acid.

במטה-אנליזה אחת להערכת המקורות להרכב חומצות שומן, הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית ואוטם לבבי היה נמוך ב-22% כאשר נעשה שימוש בשמן עם תערובת α-Linolenic Acid ו-Linoleic Acid. עם זאת, שיעורי האוטמים הלבביים הלא-פטאליים ותמותה ממחלת עורקים כלילית לא היו נמוכים יותר משמעותית כאשר שמנים הכילו בעיקר Linoleic Acid, אך כמות קטנה יחסית של α-Linolenic Acid.

מהמחקר עלה עוד כי לשמן זרעי סויה, הכולל תערובת של α-Linolenic Acid ו-Linoleic Acid, הייתה השפעה מגנה כנגד מחלת לב כלילית, אך לא באלו שצרכו שמן תירס וחמניות, העתירים ב-Linoleic Acidץ מנתוני מחקר SDHS (Sydney Diet Heart Study) עלה כי שמן חמניות הביא להפחתת ערכי LDL ב-8-13%, אך לווה בסיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית.

מסיבה זו, אין להתייחס לשמנים עתירים ב-Linoleic Acid כקבוצה אחת עם שמנים המכילים תערובת של α-Linolenic Acid ו-Linoleic Acid. החוקרים טוענים כי לא ניתן להסיק מסקנות חד-משמעיות מהנתונים המפורסמים וכי הסיבות לקשר בין Linolenic Acid ובין סיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם עדיין אינו-ברור.

CMAJ 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה