Complementary and Alternative

האם לפרביוטיקה השפעה מגנה כנגד אקזמה בתינוקות? (Cochrane Database Syst Rev)

הוספת פרביוטיקה לפורמולה של תינוקות או חלב אם עשויה למנוע אקזמה בתינוקות מתחת לגיל שנתיים, אך העדויות בנושא אינן-ברורות באשר לשאלה אם פרביוטיקה עשויה לסייע במניעת מחלות אלרגיות אחרות בתינוקות, כך עולה מסקירה חדשה שפורסמה ב-Cochrane Database of Systematic Reviews.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית של מחקרים שפורסמו, דיווחי כנסים ומאגרי מחקרים קליניים עד אוגוסט 2012, בחיפוש אחר מחקרים להערכת ההשפעות של פרביוטיקה על אלרגיה של תינוקות. בסקירה הסופית נכללו 4 מחקרים, עם סך כולל של 1,428 תינוקות, עם דיווח על תוצאות אלרגיות בילדים בגילאי 4 חודשים עד שנתיים.

ברקע למחקר החוקרים מסבירים כי עד 8% מהילדים הקטנים מפתחים אלרגיה למזון, עד 20% מפתחים אקזמה אטופית ועד 34% מפתחים אסתמה. פרביוטיקה (Prebiotic) מרכיבים לא-מעוכלים של חלב אם, פירות וירקות, ניתנת להוספה לחלב אם או פורמולה לתינוקות ומעודדת פעילות של חיידקים בריאים במערכת העיכול. מדובר בתכשיר שונה מתכשירים פרוביוטיים (Probiotics), שהם תרביות חיידקים חיים שניתן להוסיף ליוגורט ופורמולות לתינוקות.

במטה-אנליזה מצאו החוקרים ירידה משמעותית בשכיחות אקזמה (1,218 תינוקות; יחס סיכון טיפוסי של 0.68; הבדל של 0.04-, מספר תינוקות בהם נדרש לטפל לתועלת, 25; p=0.03). הם לא זיהו הבדל משמעותי בסיכון לאלרגיה וסוג החלב שניתן לתינוק.

אעפ”י שחלק מהמחקרים זיהו ירידה משמעותית באסתמה ואקזמה עם התוספים הפרביוטיים, איכות העדויות להשפעה של פרביוטיקה על מניעת אסתמה הייתה נמוכה מאוד ואיכות העדויות באשר למניעת אקזמה הייתה נמוכה. רק מחקר אחד בחן את ההשפעות בילדים בסיכון-גבוה והממצאים הצביעו על ירידה באסתמה ואקזמה, אך לא בכלל המחלות האלרגיות.

לאור ממצאים אלו, עדיין לא ברור אם יש להגביל את השימוש בפרביוטיקה לתינוקות בסיכון גבוה למחלות אלרגיות, או שתתכן השפעה באוכלוסיות בסיכון-נמוך. בסה”כ, החוקרים מצאו עדויות לפיהן פורמולה של תינוקות המכילה תוספים פרביוטיים עשויה לסייע במניעת אקזמה בילדים מתחת לגיל שנתיים. עם זאת, איכות העדויות הקיימות נמוכה או נמוכה מאוד ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

Cochrane Database Syst Rev. Published online March 27, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה