Complementary and Alternative

תרגילים ומניפולציות של עמוד השדרה עדיפים על טיפול תרופתי להקלה על כאבי צוואר (Ann Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת ינואר של כתב העת Annals of Internal Medicine עולה כי תרגילים ומניפולציות של עמוד השדרה, הניתנים לביצוע באופן ביתי, יעילים יותר מטיפול תרופתי בקהלה על כאבי צוואר, הן בטווח הזמן הקצר והן בטווח הזמן הארוך, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

עם זאת, הממצאים אינם תקפים לכל החולים ונדרש להתאים את הטיפול לכל חולה.

מדגם המחקר כלל 272 משתתפים בגילאי 18-65 שנים, עם כאבי צוואר בלתי-ספציפיים במשך 2-12 שבועות, שחולקו באקראי לטיפול בן 12 שבועות במניפולציות של עמוד השדרה, טיפול תרופתי, או תרגילים ביתיים עם ייעוץ מתאים. המניפולציות בוצעו ע”י 5 כירופרקטים מיומנים ומנוסים.

טיפולים תרופתיים ניתנו ע”י רופאים מורשים, עם דגש על תרופות עם מרשם רופא. טיפול קו-ראשון כלל תרופות ממשפחת NSAID ו/או אצטאמינופן. חולים שלא הגיבו היטב או לא סבלו את הטיפול, קיבלו תרופות נרקוטיות. גם מרפי שרירים היו בשימוש. בחירת הטיפול התרופתי ומספר הביקורים נקבעו ע”י הרופא על-בסיס ההיסטוריה של החולה והתגובה לטיפול.

החוקרים העריכו את הכאב לאחר 2, 4, 8, 12, 26 ו-52 שבועות.

מהתוצאות עולה כי למניפולציות של עמוד השדרה יתרון מובהק סטטיסטית על טיפול תרופתי לאחר 8, 12, 26 ו-52 שבועות (p<0.010), וכי תרגילים ביתיים היו עדיפים על טיפול תרופתי לאחר 26 שבועות (p=0.02). לא זוהה הבדל משמעותי במדדי הכאב בין טיפול במניפולציות של עמוד השדרה ובין תרגילים ביתיים.

חולים בקבוצת מניפולציות של עמוד השדרה או תרגילים ביתיים דיווחו גם על שיפור דומה במוגבלות, טיפול תרופתי, מצב בריאות כללי ותופעות לוואי. עם זאת, החולים דיווחו כי היו שבעי רצון יותר עם מניפולציות של עמוד השדרה, מאשר עם תרגילים ביתיים.

באשר לתופעות לוואי, 40% מהחולים בקבוצת מניפולציות של עמוד השדרה ו-46% מאלו בקבוצת התרגילים הביתיים דיווחו על תופעות לוואי. התופעות הנפוצות כללו כאב ממקור שריר-שלד, ובשכיחות נמוכה יותר, נימול, נוקשות וכאבי ראש.

בקרב חולים שחולקו לטיפול תרופתי, 60% דיווחו על תופעות לוואי, כאשר הנפוצות בהן היו תסמינים של מערכת העיכול וישנוניות, לאחריהן יובש בפה, הפרעות קוגניטיביות, פריחה, גודש והפרעה בשינה.

החוקרים כותבים כי כאשר החלו במחקר לא היו עדויות רבות בנוגע לתועלת של הטיפולים שנבחנו. לא ידוע באיזה היקף מניפולציות של עמוד השדרה ותרגילים ביתיים עשויים למנוע מצבים כרוניים יותר, ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

Ann Intern Med. 2012;156:1-10, 52-53

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה