Complementary and Alternative

שמן דגים מסייע במניעת ירידה במשקל ואובדן מסת שרירים בחולי סרטן (Cancer)

תוספי שמן דגים מסייעים במניעת דלדול שרירים וירידה במשקל בחולי סרטן תחת טיפול כימותרפי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Cancer.

במחקר הקטן שכלל 40 חולים עם אבחנה חדשה של סרטן ריאות מסוג NSCLC (Non Small Cell Lung Cancer), אלו שטופלו בתוספי שמן דגים שמרו על משקל הגוף, מסת השרירים ואיכות השרירים.

מהתוצאות עולה כי ב-69% מהחולים שנטלו תוספי שמן דגים מסת השרירים עלתה או נשמרה. מנגד, רק 29% מהחולים בקבוצת הביקורת שמרו על מסת השריר, וכקבוצה איבדו בממוצע ק”ג אחד של שריר.

לדברי החוקרים, שמן דגים עשוי למנוע אובדן משקל ושרירים דרך השפעתו על חלק מהמסלולים הנפגעים בנוכחות סרטן מתקדם. מדובר בתוצאות מבטיחות מאחר וכיום אין טיפול יעיל להפרעות תזונה על-רקע מחלות ממאירות.

החוקרים מדגישים כי שמן דגים הינו בטוח לשימוש, אינו-רעיל, וכמעט חסר תופעות לוואי.

עם זאת, באותו מאמר מציינים החוקרים כי מחקרים קודמים להערכת שמן דגים בחולי סרטן העלו תוצאות סותרות.

במסגרת המחקר חולקו 40 חולים עם NSCLC לטיפול ב-EPA במינון 2.2 גרם ליום (16 חולים) או לטיפול סטנדרטי (ללא התערבות, 24 חולים).  החוקרים עקבו אחר שריר השלד ורקמת השומן באמצעות בדיקת CT ותיעדו את המשקל בתחילת המחקר ולאורך הטיפול הכימותרפי.

חולים תחת טיפול סטנדרטי ירדו בממוצע 2.3 ק”ג, בעוד שאלו שטופלו בתוספי שמן דגים הצליחו לשמור על משקל גופם. פחות משליש מהחולים בקבוצת הביקורת שמרו על משקל גופם או עלו במשקל תחת טיפול כימותרפי, זאת בהשוואה לשני-שליש מהחולים שטופלו בתוספי שמן דגים.

בחולים עם העלייה הגדולה ביותר בריכוז EPA בדם לאחר מתן תוספי שמן דגים, חלה העלייה הגדולה ביותר במסת השריר. בקבוצת הביקורת, הייתה עדות לאובדן מסת שלד, כאשר בחלק מהחולים חלה ירידה של עד 5.2 ק”ג שריר עד לתום הטיפול.

התגובה הכוללת לטיפול הייתה דומה בין שתי הקבוצות. ב-69% מכלל החולים שטופלו בשמן דגים המחלה הייתה יציבה או נרשמה תגובה חלקית לאחר טיפול כימותרפי, זאת בהשוואה ל-67% מהביקורות.

שמן הדגים נסבל היטב וללא תופעות לוואי חמורות.

Cancer. Published online February 28, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה