Complementary and Alternative

שינויים במשקל עלולים להשפיע על ריכוז המזהמים הסביבתיים בגוף (מתוך International Journal of Obesity)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-7 בספטמבר 2010 ב- International Journal of Obesity, עולה כי נמצא קשר בין ירידה ארוכת טווח במשקל הגוף ובין עלייה בריכוז מזהמים אורגניים שרידיים (persistent organic pollutants, POPs) בדם.

לדברי החוקרים, קיימות ראיות לכך ש-POPs עלולים להגביר את הסיכון למחלות כרוניות שונות, כולל סוכרת, יתר לחץ דם, מחלת לב כלילית, Rheumatoid Arthritis ומחלת חניכיים. הם מסבירים כי POPs מצטברים בעיקר ברקמת השומן, ולכן שינויים במשקל עלולים להשפיע על ריכוזם בנסיוב. בזמן ירידה במשקל מתרחש פירוק של רקמת השומן, ולכן ה-POPs משתחררים לזרם הדם. עם זאת, החוקרים כותבים כי בספרות קיימים נתונים מעטים בלבד על הקשר בין שינויים ארוכי טווח במשקל הגוף ובין ריכוזי POPs בנסיוב.

המחקר נערך בארה”ב וכלל 1,099 משתתפים בני 40 שנים ומעלה. המשתתפים מסרו דיווח עצמי בנוגע לשינויים במשקלם בשנה החולפת וב-10 השנים האחרונות, ועברו בדיקות דם לזיהוי הרמה של 7 POPs שונים.

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב משתתפים עם ירידה ארוכת טווח במשקל נצפו ריכוזי POPs גבוהים יותר, לעומת משתתפים עם עלייה ארוכת טווח במשקל, גם לאחר תקנון לגיל, מין וגזע. החוקרים מוסיפים כי גם במשתתפים שדיווחו על ירידה או עלייה במשקל בשנה החולפת נצפה קשר דומה, אם כי חלש יותר.

החוקרים מציינים כי כאשר משתחררים ה-POPs מרקמת השומן לזרם הדם, הם עלולים להגיע ולפגוע באיברים חיוניים. הם כותבים כי אמנם ירידה במשקל קשורה לרוב להשפעות בריאותיות חיוביות, היא עלולה להגביר את ריכוזי ה-POPs וכך להגביר את הסיכון למחלות שונות, ומסכמים כי דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Int J Obesity, 2010

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

לדיון נוסף בנושא אתם מוזמנים לפנות לפורום eMed HealthClub.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה