Complementary and Alternative

יעילות דיקור סיני בטיפול באוסטאוארתריטיס של הברך (מתוך Arthritis Care & Research)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-21 באפריל 2010 ב- Arthritis Care & Research, עולה כי דיקור סיני לא נמצא יעיל יותר מפלסבו בטיפול באוסטאוארתריטיס של הברך. עם זאת, החוקרים מדווחים כי סגנון התקשורת של המטפל עשוי להשפיע על שביעות הרצון ורמת הכאב של המטופל.

מטרת המחקר הייתה להעריך את היעילות של דיקור סיני מסורתי (Traditional Chinese Acupuncture, TCA) לטיפול באוסטאוארתריטיס של הברך, ולבחון את השפעת סגנון התקשורת של המטפל על התגובה לטיפול.

זהו מחקר אקראי מבוקר שנמשך 3 חודשים וכלל 527 משתתפים הסובלים מאוסטאוארתריטיס של הברך. 6 מטפלים בדיקור סיני הוכשרו לטפל בסגנונות בשני תקשורת, המעודדים ציפיות “גבוהות” או “ניטרליות”. סגנון הציפיות הגבוהות כלל שימוש באמירות חיוביות, המביעות אופטימיות לשיפור במצב, בעוד שסגנון הציפיות הניטרליות כלל הנחיה לאמירות כלליות בלבד. משתתפי המחקר קיבלו עלון המכיל מידע ע”פ אחד משני הסגנונות. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לטיפול באחד הסגנונות, ובכל סגנון נעשתה הקצאה אקראית לקבלת TCA אמיתי או לדיקור-דמה (פלסבו). דיקור הדמה נעשה באתרים אקראיים עם מחטים שטחיות וגירוי מינימאלי. כמו כן, נכללה קבוצת המתנה בת 80 משתתפים שלא עברו טיפול TCA או פלסבו.

מתוצאות המחקר עולה כי לא נצפו הבדלים בין קבוצת ה-TCA וקבוצת הפלסבו. החוקרים מדווחים כי ב-2 הקבוצות נצפה שיפור דומה במרבית המדדים שנבדקו, לעומת קבוצת ההמתנה.

עם זאת, במשתתפים שקיבלו טיפול בסגנון ציפיות גבוהות, נצפתה מגמה של שיפור בכאב ובתפקוד. 41.2% מהמשתתפים בקבוצה זו חוו שיפור של 50% בציוני הכאב של ה- Western Ontario Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC) לאחר 6 שבועות, לעומת 33.6% מהמשתתפים שטופלו בסגנון הציפיות הניטרליות, אם כי ללא מובהקות סטטיסטית (p=0.1). לאחר 3 חודשי טיפול, נצפה שיפור של 50% בציון ה-WOMAC לכאב ב-35.4% מהמשתתפים בקבוצת סגנון הציפיות הגבוהות, לעומת 27.5% מהמשתתפים בקבוצת סגנון הציפיות הניטרליות. כמו כן, לאחר 4 שבועות טיפול נצפה שיפור של 50% בציון התפקוד של ה-WOMAC ב-24.3% מהמשתתפים בקבוצת סגנון הציפיות הגבוהות, לעומת 17% מהמשתתפים בקבוצת סגנון הציפיות הניטרליות (p=0.05).

החוקרים מוסיפים כי במשתתפים בקבוצת סגנון הציפיות הגבוהות נצפה שיפור קל בכאב הברך (ע”פ ה- Joint-Specific Multidimensional Assessment of Pain) ובשביעות הרצון, לעומת קבוצת סגנון הציפיות הניטרליות.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי לא נעשתה הערכה של תקשורת לא-מילולית, ואת האפשרות כי המשתתפים זיהו כי מדובר בטיפול אמיתי או בפלסבו.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי לסגנון תקשורת המעודד ציפיות גבוהות נמצאה השפעה חיובית על הכאב ועל שביעות הרצון של המטופלים. לדבריהם, הדבר תומך בנוכחות “אפקט פלסבו” הקשור לסגנון התקשורת של המטפל.

Arthritis Care Res. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה