Complementary and Alternative

דגנים מלאים כתחליף לאורז לבן מלווים בסיכון נמוך יותר לסוכרת מסוג 2 (Arch Intern Med)


מתוצאות מחקר Health Professionals Follow-up Study ומחקרי Nurses’ Health Study I & II שפורסמו במהדורת 14 ביוני של Archives of Internal Medicine עולה כי צריכת אורז חום או דגנים מלאים אחרים כתחליף לאורז לבן מלווה בסיכון מופחת לסוכרת מסוג 2.


החוקרים מסבירים כי בשל הבדלים בעיבוד נוטריינטים, לאורז חום ואורז לבן ייתכנו השפעות שונות על הסיכון לסוכרת מסוג 2. הם ביקשו לבחון את צריכת אורז לבן ואורז חום והסיכון לסוכרת מסוג 2 שלקחו חלק במחקרים Health Professionals Follow-up Study ו-Nurses’ Health Study I & II.

החוקרים בחנו באופן פרוספקטיבי את הרגלי התזונה, אורח החיים ומצב המחלה אודות 39,765 גברים ו-157,463 נשים במדגמים אלו.

צריכה מוגברת של אורז לבן (חמש מנות בשבוע, או יותר, לעומת פחות ממנה אחת בחודש) לוותה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2, לאחר תקנון לגיל, אורח חיים וגורמי סיכון תזונתיים אחרים. הסיכון היחסי המחושב עמד על 1.17 (95% CI = 1.02-1.36). מנגד, הסיכון לסוכרת מסוג 2 היה נמוך יותר עם צריכה גבוהה של אורז חום (2 מנות בשבוע, או יותר, לעומת פחות ממנה אחת בחודש, סיכון יחסי של 0.81-0.97).

החוקרים העריכו כי החלפת 50 גרם אורז לבן לא-מבושל ביום (שליש מנה יומית) בכמות מקבילה של אורז חום לוותה בסיכון נמוך ב-16% לסוכרת מסוג 2 (95% CI = 9%-21%). באשר להחלפה עם דגנים מלאים כקבוצה, הסיכון לסוכרת היה נמוך ב-36% (95% CI = 30%-42%).

החלפת דגנים מלאים , כולל אורז חום, באורז לבן עשויה להפחית את הסיכון לסוכרת מסוג 2. נתונים אלו תומכים בהמלצה לפיה כאשר המקור העיקרי לצריכת פחמימות יהיה דגנים מלאים ולא חיטה מנופה (Refined Grains) הדבר עשוי לסייע במניעת סוכרת מסוג 2.

מגבלות המחקר כוללות אוכלוסיית מחקר הכוללת בעיקר אנשי צוות רפואי ממוצא אירופאי, טעות מדידה בהערכת צריכת אורז עקב השימוש בשאלוני תזונה, אפשרות לערפלנים שיריים והעדר נתונים אודות מבחן העמסת סוכר לאישור אבחנת סוכרת.

לפי הנחיות Dietary Guidelines for Americans, דגנים, כולל אורז, הינם אחד המקורות העיקריים לצריכת פחמימות וההמלצה היא כי דגנים מלאים יהוו לפחות מחצית מצריכת הפחמימות. מבחינת בריאות הציבור, החלפת אורז לבן בדגנים מלאים, כולל אורז חום, מומלצת במטרה לסייע במניעת סוכרת מסוג 2.

Arch Intern Med. 2010;170:961-969

לידיעה במדסקייפ



רוצים להביע את דעתכם? בואו להשתתף בדיון בפורום e-med.healthclub

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה