Complementary and Alternative

חשיבות הכשרה התנהגותית של הורים לילדים עם ADHD והשפעתה על הטיפול (מתוך הכנס השנתי של AACAP)

ממחקר חדש, שהוצג בכנס השנתי ה-55 של American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (AACAP), עולה כי הכשרה התנהגותית של הורים לילדים עם ADHD (Attention Deficit-Hyperactivity Disorder), מביאה לירידה במספר הביקורים אצל הרופא ובסיכוי לטיפול במספר תרופות.

הכשרת ההורים מספקת ערך מוסף לטיפול הרפואי הרוטיני ב-ADHD.  במחקר הנוכחי, ילדים שקיבלו טיפול קליני שגרתי בלבד, נזקקו למספר ביקורים גדול יותר, והיו בסיכון מוגבר לקבלת טיפול במספר תרופות (Polypharmacy).

החוקרים ביקשו להעריך את יעילות הכשרה התנהגותית של ההורים, כחלק מהטיפול ב-ADHD. לשם כך, הם גייסו 94 ילדים בגילאי 4-12, שאובחנו עם ADHD. החוקרים חילקו באקראי את החולים ובני משפחתם להכשרה התנהגותית ביחד עם טיפול רוטיני, או טיפול רוטיני בלבד (47 משתתפים בכל קבוצה).

בניגוד למחקרים קודמים רבים אחרים בנושא ADHD, החוקרים לא הוציאו מן המחקר מצאי תחלואה נלווית 82 ילדים (87%) סבלו ממחלה נלווית. החוקרים ביקשו לדעת אם ההתערבות השפיעה על תסמיני ADHD שדווחו מפי ההורים, בעיות התנהגות, בעיות הפנמה, ולחץ של ההורים.

ההתערבות כללה פגישות הדרכה עם מומחה, שהתמקדו בחינוך בנושא ADHD, והדרכים היעילות להתמודד עם בעיות ההתנהגות של הילדים. ההורים זכו לטיפול רוטיני, עם גישה לתמיכה של המשפחה, וטיפול רפואי בהתאם לצורך. החוקרים ניטרו את הטיפול התרופתי שניתן לילדים, ביקורים אצל הרופאים, וטלפונים למרפאה.

למרות שהורים בשתי הקבוצות דיווחו על שיפור בכל המדדים עם הזמן, החוקרים מצאו כי ההתערבות היתה עדיפה על טיפול רוטיני בצמצום בעיות התנהגות והפנמה. במקרים של תסמיני ADHD טהורים, וסטרס של ההורים, החוקרים מצאו תוצאות דומות. הילדים בקבוצת הביקורת ביקרו יותר אצל הרופא, והיו בסיכון מוגבר לקבלת טיפול במספר תרופות.

בהתייחסות למאמר נכתב כי מדובר במחקר חשוב לפסיכיאטרים, וחשוב שמבנה המחקר יכלול תחלואות נלוות, מאחר שהן מאוד שכיחות בחולי ADHD. בהתערבות התנהגותית,  פונים לעיתים קרובות לבעיות השיירתיות, עימן התרופות לא מתמודדות. תחלואות נלוות ב-ADHD אינן זוכות למענה במסגרת הטיפול הרפואי. לכן, ההתערבויות ההתנהגותיות חשובות מאוד, והמחקר חשוב ביותר מאחר שמוכיח את יעילותן לאורך הזמן.

AACAP 53rd Annual Meeting: Abstract C46. Presented October 26, 2006

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה