Complementary and Alternative

הקשר בין דיאטה ים-תיכונית והסיכון לאלצהיימר (Arch Neurol)

ממחקר חדש עולה כי דיאטה ים-תיכונית עשויה להוריד באופן משמעותי את הסיכון למחלת אלצהיימר, אך לאו דווקא דרך השפעה וסקולרית. החוקרים מצאו כי נבדקים ששמרו על דיאטה ים-תיכונית זכו לירידה של עד 68% בסיכון למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו שלא שמרו על הדיאטה, העשירה בפירות, ירקות, קטניות, דגנים ודגים, ודלה בבשר ומוצרי חלב.

המחקר מאשר את הממצאים ממחקרים קודמים, ומחזק את הבטחון באשר להשפעות המגנות של דיאטה ים-תיכונית ועל הסיכון לאלצהיימר. מחקרים קודמים קשרו בין דיאטה ים-תיכונית ובין ירידה בסיכון למספר סוגי סרטן, השמנת-יתר, דיסליפידמיה, יתר לחץ דם, הפרעה במטבוליזם של סוכר, מחלת לב קורונרית ושיעורי התמותה הכוללים.

עם זאת, מחקר פרוספקטיבי שפורסם בגליון יוני של Annals of Neurology, היה הראשון מסוגו שבחן את השפעות התזונה על מחלות נוירולוגיות. המחקר מצא כי היצמדות טובה יותר לתזונה ים-תיכונית, קשורה בירידה משמעותית בסיכון להתפתחות מחלת אלצהיימר בהמשך.

החוקרים ביקשו לבדוק אם ניתן לאשר את התוצאות הללו באוכלוסיה אחרת של חולי אלצהיימר.

במחקר מסוג מקרה-ביקורת, השתתפו 194 חולי אלצהיימר ידועים, ו-1790 פרטים ללא דמנציה.

הפקטור המנבא העיקרי למצב מחלת אלצהיימר, היה היצמדות לעקרונות דיאטה ים-תיכונית במהלך השנה שחלפה. פקטור זה נקבע על פי סולם בין 0 ל-9 נקודות, כאשר ציון גבוה יותר מעיד על היצמדות הדוקה יותר לעקרונות הדיאטה.

מחקרים קודמים הוכיחו כי ההיצמדות לדיאטה ים-תיכונית, נשמרת לאורך זמן, כך שבלא תלות במצב הקוגניטיבי של החולים, ההיצמדות לעקרונות דיאטה ים-תיכונית נותרה פחות או יותר זהה.

המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות, על-בסיס מדדי ההיצמדות לעקרונות התזונה. לאחר תיקנון לגיל, מין, מוצא אתני, רמת השכלה, גנוטיפ apolipoprotein E, צריכה קלורית, עישון, אינדקס תחלואות נלוות, ומדדי BMI, מצאו החוקרים כי נבדקים עם שיעורי ההיצמדות הגבוהים ביותר, היו בסיכון הנמוך ביותר למחלת אלצהיימר. יתרה מזאת, החוקרים מדווחים כי כל נקודה נוספת בהערכת הנבדק, לוותה בירידה של 19-24% בסיכון לפתח אלצהיימר.

לדברי החוקרים, התייחסות לפרמטרים וסקולריים, דוגמאת שבץ, סוכרת, יל”ד, מחלת לב, רמת הכולסטרול הכולל, רמת HDL, טריגליצרידים, ורמת LDL, לא שינו באופן משמעותי את עוצמת הקשר.

החוקרים רצו לבחון את המנגנון האפשרי דרכו משפיעה הדיאטה על הסיכון למחלת אלצהיימר. קיימות עדויות רבות המצביעות על השפעה מגנה מפני סוכרת, פרופיל שומנים אבנורמלי, מחלת לב, וכן הלאה, כך שמנגנון אפשרי אחד כולל השפעות וסקורליות. החוקרים בחנו אפשרות זו, אך מצאו כי זהו אינו המקרה.

ממצאים אלו מעידים על אחת משתי אפשרויות, ייתכן שמדובר בטעות מדידה, כלומר, האופן בו מדדו את גורמי הסיכון הקרדיווסקולרים והצרברווסקולרים אינו מדויק. אפשרות אחרת היא שהדיאטה פועלת במנגנונים אחרים להורדת הסיכון לאלצהיימר, אולי דרך צמצום התהליך הדלקתי, או העקה החמצונית במוח.

נושאים אלו ואחרים יהיו במוקד של מחקר שייערך בעתיד. בינתיים, למרות שקיים צורך במחקרים נוספים, נראה שניתן להמליץ על דיאטה ים-תיכונית כדרך אפשרית לצמצום הסיכון למחלת אלצהיימר. החוקרים מוסיפים כי עדיין אין די עדויות בכדי להמליץ על דיאטה זו כאמצעי מניעה של מחלת אלצהיימר. לא נערכו מחקרים קליניים וקבוצות אחרות לא השיגו תוצאות דומות. מצד שני, בהתחשב בתוצאות החיוביות של שני המחקרים שלהם, ולאור היתרונות המוכחים של הדיאטה הים-תיכונית במחלות רבות אחרות, נראה סביר שחולים יאמצו דיאטה זו מוקדם ככל הניתן.

Arch Neurol. Published online October 9, 2006

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה