Complementary and Alternative

האם תוספת סידן בתזונה משפיעה על יתר לחץ-דם בעקבות עופרת (Epidemiology)

משני מחקרים שפורסמו בגליון ספטמבר של Epidemiology עולה כי רמות גבוהות של עופרת בדם ובעצמות מעלות את הסיכון ליתר לחץ-דם, אך הסיכון המוגבר עשוי לנבוע, לפחות בחלקו, מרמות נמוכות של סידן בתזונה.

במחקר הראשון, החוקרים בחנו את השפעות סידן בתזונה על הקשר בין רמות עופרת ולחץ דם, קשר שעלה ממחקרים קודמים. במחקר השתתפו 471 גברים שעברו הערכה של רמות העופרת וצריכת הסידן בתזונה באמצעות מדדים סטנדרטים.

החוקרים מצאו קשר בין רמות העופרת בדם ובעצמות ויתר לחץ דם רק בקרב נבדקים עם צריכת סידן נמוכה, שהוגדרה כפחות מ-800 מ”ג ביום. כמו כן, החוקרים זיהו אינטראקציה בין צריכת סידן ו-BMI.

לדבריהם, הוספת סידן לדיאטה עשויה לסייע במניעת יל”ד בעקבות רמות עופרת גבוהות.

במחקר השני, החוקרים הוכיחו כי לחץ הדם מגיב די מהר לשינויים ברמות העופרת, עובדה המרמזת לכך שלא מדובר רק במינון המצטבר של עופרת במהלך החיים המשפיע על לחץ הדם.

במחקר נכללו 575 נבדקים, כאשר הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 41 שנים, שעבדו במשך 8.5 שנים בממוצע בעבודה הכוללת חשיפה לעופרת בדרום קוריאה. החוקרים מדדו את רמות העופרת ולחץ הדם בנבדקים בין אוקטובר 1997 ויוני 2001.

החוקרים מצאו כי רמות עופרת השתנו על בסיס שנתי, וכך גם לחץ הדם. עבור כל עליה של 10 מיקרוגרם לד”ל ברמת העופרת כל שנה, נרשמה עליה של 0.9 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על כך שלחץ הדם הסיסטולי משתנה בהתאם לרמת העופרת דרך מסלולים אקוטיים, בנוסף להשפעות נזק מצטבר.

Epidemiology 2006;17:531-544.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה