Colorectal cancer

שכיחות גבוהה של הפרעות ארוכות-טווח במערכת העיכול בנשים ששרדו ממאירות מעי גס ורקטום (PLoS One)

במאמר שפורסם בכתב העת PLoS One מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים ששרדו ממאירות של מעי גס ורקטום תועדה שכיחות גבוהה של הפרעות במערכת העיכול שנים רבות לאחר האבחנה והטיפול.

החוקרים השלימו מחקר חתך שהתבסס על נתוני מחקר Women’s Health Initiative Life and Longevity After Cancer להערכת ההשפעה של טיפולים כנגד סרטן על נוכחות תסמינים במערכת העיכול בנשים ששרדו סרטן מעי גס ורקטום ובניסיון לזהות את הגורמים להתפתחות תסמינים אלו.

מדגם המחקר כלל 413 נשים לאחר-מנופאוזה, בגילאי 50-79 שנים (גיל ממוצע של 62.7 שנים בעת אבחנת סרטן מעי גס ורקטום וגיל ממוצע של 71.2 שנים בעת השלמת הסקר). כל המשתתפות אובחנו עם סרטן מעי גס ורקטום לפני שנת 2011, כאשר רוב המקרים היו ממוקמים במעי הגס (341 נשים).

המשתתפות השלימו שאלונים להערכת אורח החיים בתחילת המחקר וכל שנה לאחר מכן; שאלונים אלו כללו הערכה של משתנים שונים, כולל תסמינים במערכת העיכול, מצב נפשי, פעילות גופנית והרגלי תזונה.

מרבית הנשים ששרדו ממאירות מעי גס ורקטום (81%) דיווחו על תסמינים עיקשים במערכת העיכול למעלה משמונה שנים לאחר אבחנת ממאירות. נפיחות בטנית/גזים היו התסמינים הנפוצים ביותר (54.2%), לאחריהם עצירות (44.1%), שלשול (33.4%) וכאבי בטן/אגן (28.6%). באופן כללי, באלו ששרדו ממאירות מעי גס ורקטום תועדו תסמינים בדרגה בינונית-עד-חמורה במערכת  העיכול.

מצוקה פסיכולוגית, בפרט עייפות, הפרעות שינה וחרדה היו גורמי הסיכון החשובים ביותר לתסמינים ארוכי טווח במערכת העיכול. גורמי סיכון אחרים כללו מרווח זמן מאבחנת ממאירות של פחות מחמש שנים, ממאירות בשל מתקדם, הרגלי תזונה לקויים ופעילות גופנית מעטה.

התסמנים במערכת העיכול השפיעו על איכות החיים של הנשים, כמו גם על התפקוד ועל דימוי הגוף.

ממצאי המחקר מצביעים על קשר משמעותי בין תסמינים במערכת העיכול ובין תסמינים פסיכולוגיים בקרב מטופלים עם היסטוריה של סרטן מעי גס ורקטום. הנתונים שופכים אור על חשיבות תמיכה פסיכו-סוציאלית, כמו גם התערבויות לשיפור אורח החיים (בפרט הרגלי תזונה) להקלה על תסמינים במערכת העיכול באוכלוסייה זו.

PLoS One, May 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה