Colorectal cancer

האם למועד הניתוח השפעה על תוצאות הטיפול בחולים עם ממאירות של הרקטום? (JAMA Surgery)

דחיית התערבות ניתוחית לאחר טיפול ניאו-אדג’וונטי בחולים עם ממאירות רקטאלית מתקדמת עשויה לשפר את שיעורי נסיגה של הגידול ולהפחית את שיעורי ההישנות, אך אינה מתורגמת להישרדות כוללת טובה יותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery.

מדגם המחקר לכל 1,506 חולים עם ממאיות רקטאלית מתקדמת-מקומית שהשלימו טיפול ניאו-אדג’וונטי ולאחר ניתוח TME (או Total Mesorectal Excision), אשר סווגו לשלוש קבוצות על-בסיס מרווח הזמן בין הטיפול והניתוח: מרווח קצר (8 שבועות), מרווח בינוני (8-12 שבועות) ומרווח זמן ארוך (מעל 12 שבועות).

התוצא העיקרי היה שיעורי תגובה פתולוגית מלאה ותוצאים משניים כללו תוצאות היסטו-פתולוגיות אחרות, אירועים בתר-ניתוחיים והישרדות לאורך חציון משך מעקב של 33 חודשים.

מהנתונים עולה כי שיעורי תגובה פתולוגית מלאה עמדו על 17.2% (255 חולים).

בהשוואה לחולים בזרוע מרווח זמן בינונים בין הטיפול ועד הניתוח (קבוצת ייחוס), החוקרים לא מצאו קשר בין מרווח הזמן ובין שיעורי תגובה פתולוגית מלאה בחולים בהם מרווח הזמן בין הטיפול ועד הניתוח היה קצר (יחס סיכויים של 0.74, רווח בר-סמך 95% של 0.55-1.01) או ארוך (יחס סיכויים של 1.07, p=0.70).

ממצאי המחקר הצביעו על קשר מובהק סטטיסטית בין מרווח ארוך בין הטיפול הקדם-ניתוחי ובין ההתערבות הניתוחית ובין סיכון מופחת לתגובה שלילית, כפי שנקבע לפי נסיגה בדרגה 2-3 של הגידול לעומת קבוצת הייחוס (יחס סיכויים של 0.47), אך זוהה סיכון גבוה יותר לסיבוכים מינוריים לאחר-ניתוח (יחס סיכויים של 1.43), מעבר לניתוח פתוח (יחס סיכויים של 3.14) ומשך זמן ניתוח ארוך יותר.

בקרב חולים עם מרווח זמן ארוך בין הטיפול ועד הניתוח תועד סיכון מופחת משמעותית לשיעורי הישנות סיסטמית, בהשוואה לקובצת הייחוס (יחס סיכון של 0.59, p=0.04), אך לא תועד שיפור בהישרדות הכוללת (יחס סיכון של 1.38, p=0.11) או הישנות מקומית-אזורית (יחס סיכון של 0.53, P=0.18); לא תוארו ממצאים משמעותיים בקרב חולים בהם מרווח הזמן בין הטיפול ועד הניתוח היה קצר בהשוואה למרווח בינוני בין הטיפולים.

ממצאי המחקר מעידים כי דחיית ההתערבות הניתוחית עשויה לשפר את הסיכוי לנסיגה של הגידול ולהפחית את הסיכון לגרורות מרוחקות, אך זאת לצד עליה במורכבות ההתערבות הניתוחית. אעפ”י כן, החוקרים כותבים כי השיפור בנסיגה של הגידול ובשיעורי הישנות סיסטמית בקרב חולים עם מרווח זמן ארוך בין הטיפול הקדם-ניתוחי ועד הניתוח לא לווה בשיפור בשיעורי ההישרדות הכוללת.

JAMA Surgery, July 12, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה