Colorectal cancer

מחלת כבד כרונית עשויה להביא לעליה בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (Gastrointestinal Endosc)

בחולים עם מחלת כבד כרונית ייתכן סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום, גם לאחר השתלת כבד, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה, שפורסמו בכתב העת Gastrointestinal Endoscopy.

החוקרים בחנו את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בחולים עם מחלת כבד כרונית לפני ואחרי השתלת כבד. הם ערכו חיפוש במאגרי נתונים אלקטרוניים לזיהוי מחקרים להערכת הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בחולים עם מחלת כבד כרונית וזיהו 55,991 חולים מ-50 מחקרים.

החוקרים מדווחים כי מבין המחקרים שכללו חולים עם דלקת כבד ושחמת כבד, שיעורי SIR (Standardized Incidence Rate) עמדו על 2.06 עם הטרוגניות מתונה, ככל הנראה בשל הבדלים בין קבוצות מחלה ועוצמת המחקרים.

שלושה מחקרים הדגימו סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום בחולים עם PSC (Primary Sclerosing Cholangitis) עם הטרוגניות מתונה, ככל הנראה בשל הבדלי בעוצמה בין המחקרים. במחקרים שכללו חולים לאחר השתלה, שיעורי SIR עמדו על 2.16 עם הטרוגניות מתונה.

בניתוח סטטיסטי מצאו החוקרים מתאם בין שיעורי מחלת כבד על-רקע אוטואימוני ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם מחלת כבד כרונית, ללא תלות בגורם, תועד סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום, שנותר לאחר השתלת כבד. תכנית קולונוסקופיה לסקר/מעקב עשויה לשמש בחולים עם מחלת כבד כרונית.

לדברי החוקרים, בעבר סברו כי רק חולים עם PSC מצויים בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום, אך מתוצאות המחקר הנוכחי עולה כי גם חולים עם מחלות כבד כרוניות אחרות מצויים בסיכון מוגבר.

Gastrointestinal Endosc 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה