Colorectal cancer

פרוגנוזה שלילית בחולים עם ממאירות מעי גס ורקטום עם גרורות לפריטונאום (Lancet Onco)

בחולים עם ממאירות מעי גס ורקטום עם גרורות לפריטונאום פרוגנוזה הרבה יותר גרועה מזו שתועדה בחולים עם גרורות לאתרים אחרים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Lancet Oncology.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את ההשפעה של מספר ואתרי גרורות בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום שקיבלו טיפול כימותרפי קו-ראשון. הם בחנו את הנתונים אודות חולים שלקחו חלק ב-14 מחקרים בשלב 3 בין השנים 1997-2008.

מדגם המחקר כלל 10,553 חולים, רובם עם סרטן מעי גס ורקטום גרורתי, ללא מעורבות פריטונאלית (9,178 חולים, 87%). ב-4,385 חולים תועדו גרורות באתר אחד וב-4,793 חולים תועדו גרורות בשני אתרים ומעלה. עוד זוהו 194 חולים (2%) עם גרורות לפריטונאום בלבד ו-1,181 חולים (11%) עם גרורות לפריטונאום ואתרים אחרים.

בחולים עם אתר גרורות יחיד, באלו עם מעורבות לא-פריטונאלית תועדה הישרדות כוללת טובה יותר משמעותית, בהשוואה לאלו עם גרורות פריטונאליות בלבד (יחס סיכון מתוקן של 0.75). בחולים עם שני אתרי גרורות, החוקרים מצאו כי ההישרדות הכוללת בחולים עם גרורות פריטונאליות ואתר גרורות נוסף הייתה דומה לאלו עם גרורות מבודדות לפריטונאום .

הממצאים נותרו מובהקים בחולים עם גרורות לפריטונאום ולכבד (252 חולים) ובאלו עם גרורות לפריטונאום ולריאות (44 חולים). בחולים עם שני אתרי מחלה מעבר לפריטונאום, ההישרדות הייתה דומה לאלו עם מעורבות פריטונאום בלבד (3,385 חולים) ודפוס דומה תועד עבור הישרדות ללא-התקדמות, אם כי היקף ההבדל היה קטן יותר.

בסיכומו של דבר, ההישרדות הקצרה ביותר תועדה בחולים עם ממאירות מעי גס גרורתית לפריטונאום ולפחות שני אתרי מחלה נוספים (726 חולים, יחס סיכון מתוקן של 1.40), בהשוואה לחולים עם גרורות לפריטונאום בלבד.

Lancet Oncol. Published online October 12, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה