Colorectal cancer

עליה בשכיחות מקרי סרטן מעי גס ורקטום במבוגרים צעירים (Cancer)

במאמר שפורסם בכתב העת Cancer מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי שכיחות מקרי סרטן מעי גס ורקטום בארצות הברית מצויה במגמת עליה בקרב חולים מתחת לגיל 50 שנים, כלומר, עוד בטרם הגיעו לגיל המומלץ לבדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום. מאחר וחולים אלו אינם מיועדים לבדיקות סקר, הם מאובחנים עם ממאירות מתקדמת יותר, בהשוואה לאלו בגילאי 50 ומעלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שההנחיות לסקירה לסרטן מעי גס ורקטום ממליצות על התחלת בדיקות סקר בגילאי 50 שנים, שיעור מקרי סרטן בחולים צעירים יותר מצוי במגמת עליה.

המחקר הנוכחי הינו מחקר מבוסס-אוכלוסיה, רטרוספקטיבי, שהתבססו על נתוני מאגר SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results) אודות חולים שאובחנו עם סרטן מעי גס ורקטום בין השנים 1998-2011. החולים סווגו כחולים צעירים או מבוגרים יותר מהגיל המומלץ לסקירה. ההבדלים באשר לשלב המחלה בעת האבחנה, דפוס הטיפול והישרדות ספציפית למחלה, נבחנו בין קבוצות הגיל השונות.

מבין קרוב ל-260,000 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום, 37,847 חולים (15%) היו מתחת לגיל 50 שנים. בחולים צעירים תועד סיכוי גבוה יותר לאבחנה עם מחלה אזורית (סיכון יחסי של 1.3) או מחלה גרורתית (סיכון יחסי של 1.5). בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום עם גרורות מרוחקות בקבוצת הגיל הצעירה יותר תועד סיכוי גבוה יותר לטיפול ניתוחי לגידול הראשוני (סבירות מתוקנת של 72% לעומת 63%) וטיפול קרינתי היה גם נפוץ יותר בחולים צעירים יותר עם סרטן מעי גס ורקטום (סבירות מתוקנת של 53% לעומת 48%). בחולים מתחת לגיל המומלץ להתחלת בדיקות סקירה תועדו שיעורי הישרדות ספציפיים למחלה שהיו גבוהים יותר (יחס סיכון של 0.77), למרות שחלק גדול יותר מהחולים הללו אובחנו עם מחלה מתקדמת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום שאובחנו לפני גיל 50 קיים סיכוי גבוה יותר לאבחנה עם מחלה בשלב מתקדם. עם זאת, לעיתים קרובות, חולים אלו מיועדים לטיפול אגרסיבי יותר עם הישרדות ספציפית למחלה ארוכה יותר, למרות שיעור גבוה יותר של חולים עם מחלה בשלב מתקדם. ממצאים אלו תומכים בשיפור הערכות הסיכון וההחלטות לסקירה של מבוגרים צעירים.

Cancer. Published online January 25, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה