Colorectal cancer

רמות PCT ו-CRP מסייעות בזיהוי היפרדות מוקדמת של פצע ניתוחי לאחר ניתוח מעי גס ורקטום (Ann Surg)

מנתונים חדשים עולה כי רמות PCT (Procalcitonin) ו-CRP (C-Reactive Protein) עשויות לסייע בזיהוי היפרדות מוקדמת לאחר ניתוח מעי גס ורקטום. לדברי החוקרים, סמנים דוגמת PCT ו-CRP עשויים לסייע למנתח לזהות דלף מאזור ההשקה לאחר ניתוח מעי גס ורקטום.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 504 חולים שהשלימו ניתוח בשל ממאירות מעי גס ורקטום בין 2013-2014. בכל המקרים נערכו בדיקות להערכת ספירת תאים לבנים, CRP ו-PCT ביום השלישי והחמישי לאחר הניתוח.

החוקרים תיעדו 28 מקרים של דלף מהשקה ומצאו כי הן ל-PCT והן ל-CRP ערך מנבא שלילי טוב לדלף מהשקה ביום השלישי והחמישי לאחר ניתוח. לדוגמא לרמות PCT מתחת ל-2.7 ננוגרם למ”ל ביום השלישי לאחר הניתוח ערך מנבא שלילי של 96.9%, סגוליות של 91.7% ורגישות של 59.3%; לרמות CRP מתחת ל-16.9 מ”ג לד”ל ערך מנבא שלילי של 96.4%, סגוליות של 81.8% ורגישות של 59.3%.

ביום השלישי לאחר הניתוח, השטח מתחת לעקומה היה דומה עם PCT ו-CRP (0.775 ו-0.772), בעוד שהשטח מתחת לעקומה של ספירת תאים לבנים עמד על 0.601. ביום החמישי, השטח מתחת לעקומה היה הטוב ביותר עם PCT, לאחריו .CRP וספירת תאים לבנים. עם מדידת PCT ו-CRP יחדיו ביום החמישי השטח מתחת לעקומה עמד על 0.901.

                                      

זיהוי דלף מהשקה בשלב מוקדם מאפשר טיפול פחות פולשני והחלמה טובה יותר של החולים, ושלילת האבחנה מאפשר לשחרר חולים לביתם בבטחה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי דרושים מחקרים נוספים להערכת רמות CRP ו-PCT כקריטריונים לשחרור לאחר ניתוח מעי גס ורקטום.

Ann Surg 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה