Colorectal cancer

ביצוע בדיקות קולונוסקופיה על פי גורמי הסיכון של מטופלים עם סינדרום הפוליפים המשוננים עשוי להפחית משמעותית הסיכון לסרטן קולורקטאלי (GUT)

כ-16% מאלה שזוהו כסובלים מסינדרום פוליפים משוננים (serrated polyposis syndrome ) יפתחו סרטן קולורקטאלי – כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב-GUT . שיעור סיכון זה נמוך יותר ממה שהוערך בעבר והחוקרים זיהו גורמים הקשורים לסיכון מוגבר. מעבר לכך , נמצא כי מעקב באמצעות קולונוסקופיה מפחית את הסיכון לשיעור של 1.9% תוך 5 שנים. 

החוקרים מציינים כי הסיכון להתפתחות סרטן קולורקטאלי קשור לסוגים ספציפיים של פוליפים.

המחקר בחן באופן רטרוספקטיבי 296 מטופלים עם סינדרום הפוליפים המשוננים מ-18 מרכזים רפואיים בספרד בין מרץ 2013 וספטמבר 2014. כל המטופלים עמדו בקריטריונים 1 ו/או 3 של ה-WHO לסינדרום. הגיל הממוצע היה 57.2 ו-78% אובחנו במהלך בדיקת סקירה של קולונוסקופיה . כ-29.4% מהמטופלים היו עם היסטוריה משפחתית מדרגה ראשונה של סרטן קולורקטאלי.

החוקרים בחנו  גורמי סיכון  אפשריים בהתבסס על היסטוריה רפואית, אנדוסקופיה והיסטופתלוגיה. לאחר מכן נעשה מעקב אחר המטופלים עם פוליפים משוננים (חציון של 26 )  ואדנומות (חציון 3) לאורך תקופה חציונית של 45 חודשים.

בסה”כ המשתתפים עברו 1008 קולונסקופיות, 31.6% מהם במסגרת מעקב עם חציון אינטרוואלים של 16 חודשים בין בדיקה לבדיקה. מבין 11,370 פוליפים שזוהו, 87.2% היו משוננים ו-12.8% היו אדנומות.

במהלך תקופת המעקב 47 מטופלים (15.8%) פיתחו סרטן קולורקטאלי  כשהגיל הממוצע בעת האבחנה היה 53.9 שנים. 8.5% מהמקרים אובחנו תוך כדי המעקב.

בממוצע , חלפו 12 חודשים בין בדיקת המעקב האחרונה באמצעות קולונסקופיה וזיהוי הסרטן הקולורקטאלי  (ללא סימנים קליניים).

מבין המטופלים שאובחנו עם סרטן קולורקטאלי , כ-47% היו עם גידולים במעי הפרוקסימלי, ו-53% במעי המרוחק.

מבין המטופלים ללא היסטוריה של סרטן קולורקטאלי , הסיכון המצטבר לזיהוי סרטן קולורקטאלי בתקופת המעקב  של עד 4.9 שנים היה 1.9% .

החוקרים הצליחו לזהות תבנית לסיכון מוגבר שכלל מצב שבו יש יותר משני פוליפים/אדנומות משוננות הקרובות לטחול ולפחות פוליפ/אדנומה משוננת אחת עם דיספלסיה בדירוג גבוה.

הסיכון של נוכחות אחד מהמצבים הנ”ל היה קשור לסיכון כפול והופעת כולם הייתה קשורה לסיכון של פי 4.

החוקרים לא זיהו מאפיינים דמוגרפיים או קליניים אחרים שהיו קשורים לסיכון מוגבר להתפתחות סרטן קולורקטאלי.  .

החוקרים מסכמים כי תוצאות המחקר מצביעות על כך שמעקב אינטנסיבי צריך להיות מותאם אינדבדואלית בהתאם לנוכחות גורמי הסיכון במטופלים עם הסינדרום.

Gut. Published online August 11, 2015.Abstract

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה