Colorectal cancer

בני נוער שמנים בסיכון גבוה כפליים לסרטן מעי גס ורקטום (Gut)

מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש מאי בכתב העת Gut, עולה כי בקרב בנים בגיל ההתבגרות בעלי עודף משקל קיים סיכון גבוה למעלה מכפליים להופעת סרטן מעי גס ורקטום עד גיל העמידה. יתרה מזאת, באלו עם רמות גבוהות של מדדי דלקת תועד גם כן סיכון מוגבר לממאירות הנ”ל.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות מדד מסת הגוף ושקיעת דם מקרוב ל-240,000 גברים משבדיה במסגרת הבדיקות לקראת גיוס לשירות צבאי בגילאי 16-20 שנים; אלו עם היסטוריה של מחלת מעי דלקתית הוצאו מהמחקר. מאגר הנתונים הארצי הצביע על 885 מקרים של סרטן מעי גס ורקטום (501 ממאירויות של המעי הגס ו-384 ממאירויות של הרקטום) במהלך מעקב ממוצע של עד 35 שנים.

מניתוח רב-משתנים עלה כי בקרב בני נוער עם מדד מסת גוף בטווח העליון של קטגוריית עודף משקל (27.5 עד 30 ק”ג למטר בריבוע), תועדה עליה של פי 2.08 בסיכון להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום, בהשוואה לבני נוער בעלי משקל תקין (18.5-25 ק”ג למטר בריבוע). באלו שסבלו מהשמנת-יתר (BMI של 30 ומעלה) תועדה עליה של פי 2.38 בסיכון. עוד זוהה קשר הדרגתי בו הסיכון עלה משמעותית לאורך חמש קטגוריות BMI. הממצאים היו דומים עבור סרטן מעי גס ועבור סרטן הרקטום.

עוד עולה מהנתונים כי בקרב בני נוער עם שקיעת דם מוחשת (15 מ”מ לשעה ומעלה) תועדה עליה של פי 1.63 בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בבגרות, בהשוואה לאלו עם שקיעת דם תקינה (פחות מ-10 מ”מ לשעה). שוב, תועד קשר הדרגתיף בו הסיכון עלה משמעותית לאורך שלוש קטגוריות שקיעת דם שנבחנו. עם זאת, הקשר היה משמעותי רק עבור ממאירות של המעי הגס והממצאים נחלשו מעט לאחר אי-הכללת בני נוער עם מחלה בזמן הבדיקה.

הקשר המשמעותי בין השמנה בגיל ההתבגרות ובין ממאירות של המעי הגס והרקטום בגיל צעיר, לצד העליה בשכיחות השמנת יתר בגיל ההתבגרות, עשויים לשפוך אור על ההיארעות המוגברת של הממאירות בקרב מבוגרים צעירים בארצות הברית.

Gut. Published online May 26, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה