Colorectal cancer

מה בין דיאטה צמחונית ובין הסיכון לממאירות מעי גס ורקטום? (JAMA Intern Med.)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין דיאטה צמחונית ובין היארעות נמוכה יותר של ממאירויות של המעי הגס והרקטום.

החוקרים מוסיפים כי תועד סיכון נמוך במיוחד באלו שהקפידו על דיאטת Pescovegetrian בהשוואה לאלו שלא היו צמחוניים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ממאירויות של המעי הגס והרקטום הן גורם מוביל לתמותה על-רקע מחלות ממאירות. הקשר בין דיאטה צמחונית ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום אינו מובן היטב ובמסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו להעריך את הקשר בין דיאטה צמחונית ובין היארעות ממאירויות של המעי הגס והרקטום.

מחקר AHS-2 (Adventist Health Study 2) הוא מחקר פרוספקטיבי גדול, שכלל כ-96,000 גברים ונשים שגויסו בין 1 בינואר, 2002, ועד 31 בדצמבר, 2007. המעקב היה שונה בין מדינות שונות . החוקרים התמקדו במדגם שכלל 77,659 משתתפים וערכו ניתוח סטטיסטי בין 1 ביוני, 2014, ועד 20 באוקטובר, 2014.

דפוס התזונה נקבע בתחילת הדרך באמצעות שאלוני תזונה תקפים, תוך סיווג המשתתפים לארבעה דפוסי דיאטה צמחונית (Vegan, Lacto-Ovo Vegeterian, Pescovegeterian ו-Semivegeterian) ודפוס דיאטה שאינה צמחונית.

התוצא העיקרי היה הקשר בין דפוסי התזונה ובין היארעות ממאירויות של המעי הגס והרקטום.

במהלך מעקב ממוצע של 7.3 שנים תועדו 380 מקרים של סרטן מעי גס ו-110 מקרים של סרטן רקטום. יחסי הסיכון המתוקנים בכל הדיאטות הצמחוניות יחדיו לעומת דיאטה לא-צמחונית עמדו על 0.78 לכלל ממאירויות מעי גס ורקטום, 0.81 לממאירויות של המעי הגס ו-0.71 לממאירויות של הרקטום. יחס הסיכון המתוקן לסרטן מעי גס ורקטום בצמחוניים עמד על 0.84; באלו שהקפידו על דיאטה מסוג Lacto-Ovo Vegeterian יחס הסיכון המתוקן עמד על 0.82, עם דיאטה מסוג Pescovegeterian יחס הסיכון עמד על 0.57 ובאלו שהקפידו על דיאטה Semivegeterian יחס הסיכון המתוקן עמד על 0.92 בהשוואה לאלו שאינם צמחוניים. ההערכות היו דומות בגברים ובנשים ובשחורים ולא-שחורים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במידה והקשרים שתוארו במחקר הם סיבתיים, אזי להרכב התזונה עשויה להיות חשיבות במניעה ראשונית של סרטן מעי גס ורקטום.

JAMA Intern Med. Published online March 09, 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה