Colorectal cancer

מהן הסיבות שבגללן שיעור לא מבוטל של מטופלים שיש להם סימפטומים מטרידים העלולים לרמז על סרטן אינם פונים לרופא המטפל ? (Br J Gen Pract)

מחקר מעניין במיוחד שנערך באנגליה בחן את הסיבות לכך שאנשים רבים דוחים פנייה לרופא על אף קיומם של סימנים מדאיגים באשר להתפתחות סרטן .

החוקרים מדגישים כי דחייה בפנייה לרופא מטפל היא אחת הסיבות המרכזיות לאיחור באיבחון, דבר אשר עלול להיות משמעותי וקריטי בהצלחת הטיפול, ולכן יש חשיבות בהבנת הגורמים המעכבים מטופלים בפנייה לרופא על אף ההתרעות שהם מזהים.

המחקר שביצעו היה מבוסס קהילה, שכלל גם ראיונות בקרב מדגם מייצג ע”פ מין, מעמד סוציו-אקונומי, ופנייה לקבלת עזרה בעבר.

החוקרים ראיינו 48 מבין 1,724 משתתפים מהקהילה מעל גיל 50 אשר השלימו מילוי שאלון רפואי מפורט שכלל רשימת סימפטומים שונים ללא איזכור הקשר שלהם לאפשרות של סרטן. 915  משתתפים דיווחו על לפחות  1 מתוך 10 הסימפטומים המתריעים על סרטן , מהם 482 אישרו יצירת קשר המשך איתם, ואלה היוו את הבסיס להזמנתם לראיון המתמקד בסימפטומים שחוו.

החוקרים מדווחים כי הסיבות לבקשת עזרה כללו הימשכות של הסימפטומים לאורך זמן, השפעה חברתית, מודעות/חשש לקשר אפשרי עם סרטן, וסתם תחושת בטן. הערכת הסימפטומים כנורמליים או טריוויאלים היתה הגורם המרתיע לפנייה לרופא, כמו גם גישה סטואית, אימוץ של אסטרטגיה ניהול עצמי וחשש מתוצאות הבדיקות שיידרשו לבצע.  גישה שלילית לבקשת עזרה הייתה נפוצה בין המשתתפים. המשתתפים לא רצו להיתפס ככאלה ש”עושים רעש”, שמבזבזים את זמן הרופא. חלק מהמשתתפים לא היו בטוחים שרופא המשפחה שלהם יוכל לסייע להם.

מסקנת החוקרים היא שהחלטות באשר לסימפטומים המתריעים על אפשרות לסרטן הן מורכבות. הכרה בכך שהסימפטומים מעידים על סיכון לסרטן הובילה כמעט תמיד לפנייה לעזרה רפואית (יותר מהחשש והרתיעה מאפשרות לגילוי סרטן). נראה שלקמפיינים ציבוריים הקוראים לציבור להעלאת מודעות לסרטן הייתה תרומה חיובית.

הימשכות לאורך זמן של הסימפטומים הניעה גם לבקשת עזרה רפואית, אך גם היו מקרים שדווקא הובילה לתוצאה ההפוכה (היינו שמדובר בתופעה רגילה).  כמו כן, גישה שלילית לצורך לבקש עזרה היוו גורם מרתיע משמעותי.

Br J Gen Pract. 2015;65(631):e96-e105

הערת המערכת:  לפני מס’ ימים דיווחנו כאן  על מחקר לפיו לבדיקות סקר תקופתיות המיועדות לגלות מחלות קשות כמו סרטן יש אפקטיביות נמוכה מבחינת הפחתת תמותה.  עם זאת, הממצאים המראים כי יש לא מעט אנשים שיימנעו מלפנות לרופא גם בנוכחות סימפטומים מטרידים (כמו למשל דם בצואה, שיעול מטריד שאינו חולף וכד’) דווקא מחזקים את החשיבות של ביצוע בדיקות סקר עבור אוכלוסייה כזו, שכן הן נותנות במה לגיטימית לדווח על סימפטומים מטרידים ולאפשר המשך בירור. מסקנה נוספת חשובה מהמחקר היא שכדאי שרופאים ראשוניים ייזמו אצל חלק ממטופליהם לפחות שיחה על קיומם של סימפטומים מטרידים נוספים, גם אם המטופל הגיע למרפאה בגלל תלונה אחרת או סתם להאריך מרשם…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה