Colorectal cancer

גורמי סיכון לנוכחות ממאירות במערכת העיכול במטופלים עם אנמיה על-רקע חסר ברזל (Frontline Gastroenterol)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontline Gastroenterology ממדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי שלושה מדדים פשוטים ואובייקטיביים עשויים לסייע בניבוי הסיכון למחלה ממארת במטופלים עם אנמיה על-רקע חסר ברזל.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי 10% מהמבוגרים עם אנמיה על-רקע חסר ברזל סובלים ממחלה ממארת ברקע. במחקר IDIOM (Iron Deficiency as an Indicator Of Malignancy) הם ביקשו לקבוע אם חמישה מדדים קליניים פשוטים עשויים לנבא את הסבירות לממאירות במערכת העיכול בבדיקות נוספות של חולים עם אנמיה על-רקע חסר ברזל.

מדובר במחקר תצפיתי רטרוספקטיבי, עם הערכה רבת-משתנים של הערך המנבא של מין, גיל, ריכוז המוגלובין, נפח הכדורית האדומה הממוצע ומשק הברזל, להערכת הסיכון לנוכחות ממאירות במערכת העיכול. מדגם המחקר כלל 720 מבוגרים עם עדות לאנמיה על-רקע חסר ברזל.

מהנתונים עולה קשר מובהק בין מין, גיל וריכוז המוגלובין ובין הסיכון לממאירות במערכת העיכול במודל שכלל רק משתנים אלו יחסי הסיכויים עמדו על 4.0 בגברים בהשוואה לנשים; 3.3 באלו מעל גיל 70 בהשוואה לאלו בגילאי 70 שנים ומטה; ו-5.3 באלו עם ריכוז המוגלובין של 9.1 ומטה בהשוואה לריכוז המוגלובין של 11.1 ומעלה. שילוב גורמי הסיכון הללו זיהה תת-קבוצה של מטופלים בסיכון נמוך במיוחד (פחות מ-2%) ותת-קבוצה שניה בסיכון גבוה במיוחד (מעל 20%) לנוכחות ממאירות במערכת העיכול.

החוקרים מאמינים כי מדדים אלו עשויים לסייע בייעוץ למטופלים ותעדוף הקצאת משאבים.

Frontline Gastroenterol. 2014;5(4):237-242

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה