Colorectal cancer

האם לבדיקות גנטיות לניבוי הסיכון להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום השפעה על שיעורי בדיקות סקירה למחלה הממארת? (Ann Intern Med.)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Annals of Internal Medicine, עולה כי בדיקות גנטיות שנועדו לקבוע את הסיכון להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום לא הביאו לעליה בשיעור הנבדקים שנרשמו לתכניות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום, גם כאשר הבדיקה הדגימה סיכון מוגבר לממאירות של המעי הגס.

החוקרים מאמינים כי ממצאי המחקר סותרים טענה רווחת לפיה הפרופיל הגנטי האישי יעודד התנהגות בריאה יותר, כאשר בקרב המשתתפים במחקר שעברו בדיקות לפולאט בשילוב עם בדיקות סקירה גנטיות לא תועדה עליה בסיכויים להשלמת בדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום, בהשוואה לאלו בהם לא בוצע פרופיל סיכון פרטני.

מדגם המחקר כלל 783 משתתפים, בגילאי 50-79 שנים, שהיו בסיכון ממוצע לסרטן מעי גס ורקטום, אך ללא היענות להמלצות לבדיקות הסקירה לממאירות, בין אם בדיקת דם סמוי בצואה או קולנוסקופיה. משתתפים אלו חולקו באקראי לקבוצת טיפול סטנדרטי או לבדיקות גנטיות עם הערכת הסיכון הסביבתי.

הערכת הסיכון הסביבתי כללה את רמות פולאט בדם, והבדיקות הגנטיות כללו פולימורפיזם מסוים בגן MTHFR, האחראי לבקרת משק פולאט בתאים. בשילוב עם רמות פולאט נמוכות בדם, פולימורפיזם מסוים של MTHFR עשוי להביא לעליה של כמעט כפליים בסיכון לממאירות של המעי הגס והרקטום.

במהלך ששת החודשים הבאים, שיעורי בדיקות הסקירה לסרטן מעי גס ורקטום לא היו שונים משמעותית בין שתי הקבוצות (35.7% בקבוצת הביקורת לעומת 33.1% בקבוצת ההתערבות).

באופן מפתיע, בקבוצת ההתערבות, שיעור גבוה יותר של משתתפים שהוגדרו בסיכון ממוצע בהשוואה לאלו שהוגדרו בסיכון גבוה הקפידו על בדיקות הסקירה לסרטן מעי גס ורקטום (38.1% לעומת 27.9%, יחס סיכויים של 0.75), אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

הסיכויים להשלמת בדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום לא היו מובהקים סטטיסטית גם לאחר תקנון למשתנים אחרים, דוגמת גיל, מין, גזע , מצב משפחתי, רמת השכלה וטיפול במולטי-ויטמינים.

ממצאי המחקר מעלים ספקות בנוגע לתועלת של הערכת הפרופיל הגנטי במטרה לעודד בדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום.

Ann Intern Med. Published online October 20, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה