Colorectal cancer

חשיבות הפרופיל הגנטי על התועלת של אספירין למניעת סרטן מעי גס (Sci Transl)

שני עשורים לאחר שמדענים גילו כי אספירין עשוי להפחית את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, ממחקר חדש עולה כי לטיפול תועלת כמעט בלעדית באלו עם גנים המובילים לרמות גבוהות של אנזים בשם 15-PGDH.

החוקרים מסבירים כי בנוכחות רמות נמוכות של האנזים, נטילת אספירין ככל הנראה לא תסייע בהפחתת הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום. עם זאת, באנשים עם רמות גבוהות של האנזים, טיפול באספירין מביא להפחתת הסיכון לסרטן מעי גס.

זיהוי המטופלים בהם ניתן להפחית את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום עם טיפול באספירין חשוב במיוחד מאחר והתרופה כרוכה בסיכון משמעותי לכיבים ודימום ממערכת העיכול, העלול להיות פטאלי.

מאחר והסיכון למערכת העיכול גדול מכדי להצדיק תועלת שאינה ודאית, ה-U.S. Preventive Services Task Force, הגוף המייעץ לממשלה, ממליץ כנגד טיפול באספירין למניעת סרטן מעי גס ורקטום באוכלוסיה הכללית.

עם זאת, אם ניתן יהיה לתפור באופן מותאם אישית את הטיפול המונע, אזי ניתן יהיה להביא לשינוי מאזן זה.

החוקרים התמקדו בנתונים ממחקרי Nurses’ Health Study ו-Health Professionals Follow-Up Study, כאשר מבין כ-127,000 משתתפים תועדו 270 מקרים של סרטן מעי גס ורקטום בהם תועד הטיפול באספירין.

החוקרים קבעו את רמות החומר הגנטי האחראי לייצור האנזים 15-PGDH במעי הגס של המשתתפים. באלו בהם הפרופיל הגנטי הוביל לרמות גבוהות של האנזים, טיפול באספירין הפחית את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בהיקף של 50-66%. באלו עם רמות נמוכות, הטיפול באספירין הפחית את הסיכון ב-10% בלבד, וייתכן כי אף הביא לעליה בסיכון.

במחצית מאוכלוסיית ארצות הברית ניתן למצוא רמות גבוהות של האנזים במעי הגס, כאשר במחצית השנייה רמות האנזים נמוכות. אין בדיקות דם או בדיקות גנטיות מהימנות להערכת רמות האנזים, אך ניתן למדוד את רמות האנזים באמצעות ביופסיה של המעי הגס, הניתנת לביצוע במהלך קולנוסקופיה שגרתית.

המטופלים בעלי הסיכוי הגדול ביותר ליהנות מהתועלת של אספירין, במונחים של סרטן מעי גס ורקטום, הם אלו עם היסטוריה משפחתית של המחלה או היסטוריה אישית של פוליפים מסוימים, ויש להשלים בדיקות קולנוסקופיה בכל מקרה.

Sci Transl Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה