Colorectal cancer

שכיחות גבוהה של אבחנות שגויות במבוגרים (BMJ Qual Saf)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ Quality and Safety מדווחים חוקרים כי לפחות אחד מכל עשרים מבוגרים המטופלים במרפאות חוץ בארצות הברית, או 12 מיליון חולים בשנה, מאובחנים עם אבחנות שגויות, כאשר מחצית מהטעויות הרפואיות עלולות להוביל לנזק, כך עולה מהערכות מבוססות-אוכלוסיה. החוקרים מקווים כי הממצאים החדשים יביאו להערכה סיסטמית והפחתת טעויות רפואיות.

מאחר וקיימות הגדרות שונות לטעויות רפואיות, החוקרים אספו נתונים משלושה מחקרים שהשתמשו בהגדרות בעלות עיקרון דומה. שניים מהמחקרים התבססו על טריגרים אלקטרונים לזיהוי חזרות לא-צפויות של חולים שנבדקו ע”י הרופא המטפל או העדר מעקב מטריד אחר חולים עם ממצאים קליניים המכוונים לממאירות של המעי הגס והרקטום, דוגמת תיעוד של המטוכזיה, המהווים דגלים אדומים. במחקר השלישי נבחנו מקרים עוקבים של סרטן ריאות, עם ממצאים חריגים בצילום חזה ששימשו כדגלים אדומים. בכל שלושת המחקרים, טעויות אבחנתיות אושרו לאחר סקירת הרשומות הרפואיות.

שיעור הטעויות האבחנתיות עמד על 5.06% במחקר להערכת טיפול ראשוני, בהשוואה ל-0.007% במחקר להערכת סרטן מעי גס ורקטום ו-0.013% במחקר להערכת סרטן ריאות.

משילוב ההערכות משלושת המחקרים עלה שיעור טעויות באבחנת חולים אמבולטוריים של 5.08%, או כ-12 מיליון מבוגרים בארצות הברית בכל שנה. על-סמך מחקר קודם של החוקרים, הם העריכו כי כמחצית מהטעויות הרפואיות עלולות להוביל לנזקים חמורים.

עוד עולה מהנתונים כי התרומה של אבחנות שגויות של ממאירויות להערכה הכוללת הייתה נמוכה, אך בעלת משמעות רבה, מאחר ועיכוב באבחנת ממאירות נחשב לסוג המזיק והיקר ביותר של טעויות אבחנתיות בחולים אמבולטורים, עם השפעה ניכרת וסוגיות הנוגעות לרשלנות רפואית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לפי ההערכות, שכיחות טעויות אבחנתיות עומדת על 5% לפחות במבוגרים אמבולטורים בארצות הברית, מספר המעיד על סיכון משמעותי לבטיחות החולים. הערכה מבוססת-אוכלוסיה זו תשמש קובעי מדיניות ומחקרים להגברת המאמצים להפחתת טעויות אבחנתיות.

BMJ Qual Saf. Published online April 17, 2014

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

הנתונים הללו מחזקים את הצורך בשימוש בכלי עזר לאיבחון, מהסוג שמנויי הג’ורנאל קלאב של אי-מד יכולים להנות ממנו בעת הצורך, ה-e-MedDDX.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה