Colorectal cancer

ההשפעה של גיל הנבדקים על שיעורי אבחנת פוליפים בבדיקת סיגמואידוסקופיה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה- American College of Surgeons)

 

הסיכויים לפספס פוליפים במהלך בדיקת סיגמואידוסקופיה עולה עם הגיל ומגיע לעד 50% בנבדקים בגילאי 70 שנים ומעלה, כך עולה מהערכת הנתונים מלמעלה מ-120,000 בדיקות קולנוסקופיה. ממצאי המחקר הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Surgeons.

החוקרים מסבירים כי ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) ממליצים על שתי אפשרויות לבדיקות סקירה במבוגרים בגילאי 50-75 שנים: קולנוסקופיה כל עשר שנים, או סיגמואידוסקופיה גמישה עם בדיקת דם סמוי בצואה כל חמש שנים. בדיקת סקירה אינה מומלצת באופן שגרתי במטופלים בגילאי 76-85 שנים ואין המלצות לבדיקת סקירה במבוגרים מעל גיל 85 שנים.

ההמלצות יוצאות מנקודת הנחה כי במידה ולא מזהים פוליפים בסיגמה, אזי יתר המעי הגס צפוי להיות נקי. עם זאת, מנתוני הסקירה הנוכחית עולה כי לא כך הדבר.

החוקרים התבססו על אלגוריתם ממוחשב לזיהוי 120,365 בדיקות קולנוסקופיה שנערכו בתקופה שבין יוני 2003 ועד אוקטובר 2011 בנבדקים בגילאי 20-90 שנים.

לפחות פוליפ אחד זוהה ב-54,190 מהפרוצדורות (ב-64% אובחן פוליפ אחד, ב-25% שני פוליפים וב-11% זוהו לפחות שלושה פוליפים). הפוליפים היו אדנומטוטיים ב-48% מהמקרים, היפרפלסטיים ב-37%, או שטיבם לא היה ידוע ב-15%.

בנבדקים מתחת לגיל 60 זוהו מעט יותר פוליפים ברקטום ובסיגמה, בעוד שבאלו מעל גיל 60 זוהו מעט יותר פוליפים במעי הגס העולה ובצקום. מהנתונים עלה כי עם עליה בגיל זוהתה עליה במגמת הופעת פוליפים באזורים פרוקסימאליים יותר.

מהניתוח הסטטיסטי עלה כי הסיכוי לזהות פוליפ בצקום עלה ב-22% עם כל עשור חיים. באשר למעי הגס העולה, הסבירות עלתה בהיקף של 30% לכל עשור, במעי הגס הרוחבי נרשמה עליה של 19% ובמעי הגס היורד נרשמה עליה של 7%. מנגד, הסבירות לזיהוי פוליפ בסיגמה או ברקטום ירדה ב-12% עם כל עשור חיים.

בניתוח נתונים שהתמקד בפוליפים אדנומוטוטיים (הנחשבים טרום-ממאירים) זוהתה עליה משמעותית דומה בסיכויים לכל עשור לפוליפים בצקום (22%), במעי הגס העולה (24%) ובמעי הגס הרוחבי (10%) וירידה בסיכויים לפוליפים בסיגמה (13%) ורקטום (15%). מנגד, לא זוהה דפוס דומה עם גידולים היפרפלסטיים (שפירים).

מהנתונים עולה כי במידה וסיגמואידוסקופיה שימשה במקום קולנוסקופיה כבדיקת סקירה, אזי היו מפספסים 22,885 פוליפים מכל סוג ו-16,806 פוליפים אדנומוטוטיים. בנבדקים בגילאי 30-49 שנים, כ-33-36% מהפוליפים לא היו מאובחנים, ובאלו בגילאי 50-79 שנים, מדובר היה בשיעור של 45-51%. באנשים מעל גיל 80, כ-56% מהפוליפים לא היו מזוהים בבדיקת סיגמואידוסקופיה.

החוקרים מסבירים כי הסיבה להבדלים במיקום הפוליפים עם הגיל אינה-ידועה, וטוענים כי יש מקום לערוך בדיקות לאורך זמן במטרה לקבוע את דפוסי מיקום הפוליפים. האם הפוליפים מתחילים באתרים פרוקסימאליים יותר ועוברים דיסטאלית? האם מופיעים פוליפים בצד אחד ולא בצד השני? המחקר הנוכחי לא ענה על שאלות אלו, אך התשובה שסיפק היא כי יש להשלים קולנוסקופיה מלאה.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה- American College of Surgeons

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה