Colorectal cancer

בדיקות סקר היברידיות לסרטן מעי גס ורקטום יעילות ופחות יקרות (Clin Gastroenterol Hepatol.)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהדורת ספטמבר של כתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology, עולה כי בדיקה אימונולוגית של הצואה הנערכת כל שנה או שנתיים החל מגיל 50 שנים, בשילוב עם קולונוסקופיה יחידה בגיל 66 שנים, הינה גישה הדומה ביעילותה לבדיקות הסקר המומלצות כיום לסרטן מעי גס ורקטום. יתרה מזאת, בדיקת הסקר המשולבת דורשת פחות משאבים בהשוואה לבדיקות הסקר המומלצות בהנחיות הנוכחיות. ממצאי המחקר הנוכחי עולים בקנה אחד עם הערכה שבוצעה לאחרונה ע”י ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force).

החוקרים מסבירים כי הם התבססו על מודל ארכימדס להשוואת עלות-תועלת של גישה היברידית לבדיקת סקר לסרטן מעי גס ורקטום, באמצעות בדיקה אימונולוגית של הצואה בגילאים צעירים יותר (50-65 שנים), בשילוב עם קולנוסקופיה יחידה בגיל 66 שנים, אל מול גישות אחרות לבדיקות סקר, באוכלוסיה מייצגת במהלך 30 שנים. גישה זו עשויה להביא לשיפור ההיענות בגילאים צעירים יותר ולירידה בשיעור הסיבוכים על-רקע קולנוסקופיה בגילאים מבוגרים יותר.

החוקרים השוו את הגישה ההיברידית אל מול בדיקת סקירה המבוססת על אמצעי יחיד בעזרת בדיקה אימונולוגית שנתית של הצואה, סיגמואידוסקופיה כל חמש שנים וקולונוסקופיה כל 10 שנים. הם גם בחנו את הגישות ההיברידיות לבדיקות סקירה, כולל בדיקה אימונולוגית של הצואה כל שנה בנבדקים בגילאי 50-65 שנים ולאחר מכן קולנוסקופיה בודדת בגיל 66 שנים.

מהנתונים עולה כי כל גישות הסקירה שנבחנו הביאו לשיפור התוצאות והפחתת העלויות של סרטן מעי גס ורקטום, בהשוואה למצב בו לא נערכו כלל בדיקות סקירה. החוקרים מכירים בכך שיכולת הניבוי של המודל מוגבלת לאור ההנחות אודות יכולות הבדיקות. הם מציינים כי שינוי מרווח בדיקות הסקירה משנה לשנתיים לא הביא לירידה משמעותית בתועלת של בדיקות הסקירה המשולבות. עם זאת, היענות לקולנוסקופיה בגילאי 66 שנים הייתה בעלת השפעה קריטית לשמירת התועלת של תוכניות סקירה היברידיות.

Clin Gastroenterol Hepatol. 2013;11:1158-1166

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה