Colorectal cancer

השמנה וחוסר בפעילות גופנית קשורים רק למחצית ממקרי סרטן המעי הגס (Cancer Research)

השמנה וחוסר פעילות גופנית נמצאו בעלי קשר במחקרים שונים להתפתחות של סרטן המעי הגס, אך מחקר חדש טוען כי גורמי הסיכון הללו רלוונטיים רק בכמחצית מן המקרים של סרטן זה. המחקר, שפורסם בגליון האחרון של פברואר של Cancer Research , גורס כי  עליה במשקל הגוף וירידה ברמות הפעילות הגופנית קשורים רק לעליה בסיכון לסרטן המעי הגס שהוא שלילי לביומרקר CTNNB1, בערך 54% מהמקרים. בגידולים במעי הגס החיוביים לסמן הביולוגי CTNNB1, שהם כ-46% מהמקרים, לא נמצא קשר כזה והם חפים מקשר לגורמי סיכון הקשורים לאיכות החיים. 

סרטן המעי הגס מטופל בדרך כלל כמחלה יחידה, אך המחקר שלפנינו מראה כי קיימים לפחות שני תתי סוגים, ממצא המדגיש את חשיבות ההבנה של ההטרוגניות של הגידולים: במקרה שמטופל סובל מסיכון גבוה לסרטן השלילי לסמן הביולוגי הזה, ניתן לדחוק בו לבצע פעילות גופנית וירידה במשקל כחלק מפעילות מניעה. החוקרים מקווים כי ניתן יהיה למצוא טיפולים יעילים שיתאימו יותר לכל אחד מתתי הסוגים הללו של סרטן המעי הגס. הם משערים כי יש הבדל בדרך שהגידולים מגיבים למאזן האנרגיה בתא, מה שעשוי להצביע על כך שהתפתחות הגידול השלילי ל- CTNNB1 מושפעת מחוסר איזון כזה.

הסוקרים ניתחו 2 מחקרים פרוספקטיביים גדולים : נתונים על למעלה מ-100,000 נשים מה-Nurses’ Health Study , ובקרוב ל-50,000 גברים מה- Health Professionals Study.

תוצאות בדיקת הביטוי של CTNNB1 ברקמות היו זמינים ב-861 מקרים מתוך 2263 מקרים מאובחנים של סרטן המעי הגס. מבין הגידולים הללו, 54% היו שליליים ל- CTNNB1; בתת הסוג הזה של הגידול, הקשר בין משקל הגוף הגבוה והפעילות הגופנית הנמוכה היה בעל משמעות סטטיסטית. BMI גבוה נקשר לעליה בסיכון לסרטן המעי הגס השלילי ל- CTNNB1 ביחס סיכונים 1.34. שמירה על פעילות גופנית נקשרה לירידה בסיכון לתת הסוג הזה של סרטן המעי הגס ביחס סיכונים של 0.93.

במחקרים קודמים מצאו החוקרים כי לחוסר איזון ועודף במאזן אנרגיה היתה השפעה על ההתפתחות של סרטן המעי הגס השלילי ל- CTNNB1, אך לא לזה שהיה CTNNB1-positive. הם מסכמים כי הממצאים מצביעים על כך שלקיומו או העדרו של הסמן CTNNB1 יש השפעה על הרגישות ברמה התאית להשמנה ולפעילות גופנית לא רק לאחר התפתחות הגידול אלא גם בשלבים המוקדמים שלו, טרם הזיהוי הקליני.  לדבריהם, המנגנון עשוי לערב אינסולין ו-IGF (insulin-like growth factors), החשודים המידיים בחיפוש אחר הגורמים המתווכים בין סרטן המעי הגס לבין השמנה. בבדיקות מעבדה, נמצא גם כי לאינסולין ול-IGF היתה השפעה על שגשוג התא ועל השרדותו, לפחות חלקית באמצעות הפעלת שרשרת האיתות התאי של CTNNB1.

 לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר

Cancer Res. Published online February 26, 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה