Colorectal cancer

השימוש בביספוספונטים והסיכון לסרטן במערכת העיכול (BMJ)

לפי אנליזה חדשה שפורסמה ב-BMJ, נראה שלא נמצא קשר בין השימוש בביספוספונטים לבין הסיכון לסרטן במערכת העיכול.

מחקרים טרום קליניים מצאו כי לביספוספונטים יש תכונות נוגדות-גידולים, אך עלתה השאלה האם תופעות הלוואי שיש לביספוספונטים על מערכת העיכול, כמו גירוי הריריות, עלולות להביא ליצירת כיבים ולעליה בסיכון מוגבר לסרטן. מחקרים שנערכו עד כה הניבו תוצאות סותרות.

במחקר זה, החוקרים ניתחו את הקשר בין השימוש בביספוספונטים למניעה או טיפול באוסטאופורוזיס והסיכון לסרטים במערכת העיכול באוכלוסיה, ובדקו את התוצאות העדכניות ביותר ממאגר המידע UK QResearch. הם חזרו על הניתוח גם במאגר המידע Clinical Practice Research Datalink (CPRD). מטופלים בני 50 או יותר שאובחנו עם סרטן במערכת העיכול בין השנים 1997-2011 הותאמו כל אחד ל-5 נבדקי ביקורת. התוצאה שנבחנה היתה יחס הסיכויים להיארעות של סרטן במערכת העיכול (במעי הגס/ ושט/ קיבה) בשימוש בפיספוספונטים. התוצאות הותאמו לפי גורמים כמו עישון, מוצא אתני, מחלות נוספות ותרופות אחרות. החוקרים איתרו 20,106 מקרים של סרטן המעי הגס, 5364 של סרטן הושט ו-3155 של סרטן הקיבה ממאגר QResearch ו-19,035 מקרים של סרטן המעי הגס, 5135 של סרטן הושט ו-3155 של סרטן קיבה ממאגר CPRD.

השימוש בביספוספונטים (לפחות לאורך מרשם אחד) לא נקשר לסרטן במערכת העיכול באף אחד ממאגרי המידע. יחס הסיכונים היה במאגרים QResearch ו- CPRD: 0.97 ו- 1.18 עבור סרטן הושט, 1.12 ו- 0.79 עבור סרטן הקיבה ו- 1.03 ו – 1.10 עבור סרטן המעי הגס.

ניתוח נוסף הראה שלא היה הבדל בין סוגים שונים של ביספוספונטים לבין הסיכון לסרטן הושט או המעי הגס. עם זאת, לנטילת התרופה alendronate היה קשר לסיכון מוגבר (1.47) עבור סרטן הקיבה, אך רק במידע שנאסף ממאגר QResearch .

החוקרים מסכמים כי הנתונים שנאספו ממאגרי המידע לא מצאו קשר בין נטילה של ביספוספונטים לבין הסיכון לסרטן הושט, הקיבה או סרטן המעי הגס, אם כי לשימוש ב- alendronate נמצא קשר לעליה בסיכון לסרטן הקיבה לפי אחד מהמאגרים, ללא עדות לקשר תגובה/ משך נטילת התרופה או תוצאות מובהקות ממבדקי רגישות.

לתקציר המחקר

 BMJ 2013;346:f114

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה