Colorectal cancer

צריכת קפה לאחר ניתוח מעי גס מקצרת את הזמן עד לפעילות מעיים (Brit J Surg)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת נובמבר של כתב העת British Journal of Surgery עולה כי צריכת קפה המכיל קפאין, בניגוד למים בלבד, לאחר ניתוח של מערכת העיכול משפרת את הזמן עד לפעילות מעיים ראשונה לאחר הניתוח ב-14 שעות.

החוקרים משוויץ ערכו מחקר בתווית-פתוחה שכלל 80 חולים, בגיל ממוצע של 61 שנים, שעברו ניתוח לכריתת מעי גס בשלושה בתי חולים בגרמניה. מרבית החולים עברו את הניתוח בשל סרטן מעי גס (56%), מרבית החולים שתו קפה לפני הניתוח (87%).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אילאוס לאחר ניתוח בטן הינה תופעה נפוצה, עם הגדלת ההוצאות בהיקף שנע סביב 750 מיליון דולרים בשנה בארצות הברית.

באלו ששתו קפה הזמן עד לפעילות מעיים ראשונה היה קצר יותר, בהשוואה לאלו ששתו מים (60.4 שעות לעומת 74 שעות, p=0.006). מניתוח ITT (Intention-To-Treat) ההבדל אבסולוטי בפעולת מעיים ראשונה היה 13.6 שעות ובניתוח PP (Per Protocol) ההבדל האבסולוטי היה 11.6 שעות. מניתוח משני לפי PP, הזמן לפני סבילות מזון מוצק היה 45.1 שעות באלו ששתו קפה, בהשוואה ל-57.3 שעות באלו ששתו מים (p=0.038, והזמן לפני מעבר גזים היה 40.6 שעות באלו ששתו קפה, ו47.1 שעות ששתו מים (p=0.191).

החוקרים כותבים כי המנגנון בו קפה גורם לתופעה זו אינו ידוע. עם זאת, המנגנון מערב ככל הנראה גורמים אחרים מעבר לקפאין, שכן מחקר קודם קבע כי לקפה נטול-קפאין השפעה על פעילות המעיים. במחקר הנוכחי השימוש היה רק קפה המכיל קפאין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכת קפה לאחר ניתוח הינה גישה זולה ובטוחה להשבת פעילות המעיים לאחר ניתוחים אלקטיביים של המעי הגס.

Brit J Surg. 2012:99:1530-1538

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה