Colorectal cancer

האם הסרת פוליפים במעי הגס מפחיתה את הסיכון לסרטן מעי גס? (J Clin Oncol)

מתוצאות מחקר חדש מגרמניה עולה כי בחולים לאחר הסרת פוליפים אדנומטוטיים מהמעי הגס ניתן לדחות את בדיקת הקולנוסקופיה הבאה בחמש שנים.

לפי המלצות ה-American Cancer Society ואיגודים אחרים, מומלץ להשלים בדיקת מעקב באמצעות קולנוסקופיה בתוך שלוש שנים בחולים בסיכון גבוה (כלומר, אלו עם שלושה פוליפים ומעלה, פוליפ אחד או יותר בגודל 1 ס”מ ומעלה, או לפחות פוליפ אחד עם מרכיב סיסי).

הרחבת מרווח הזמן לחמש שנים משמעותה שניתן לערוך בדיקות קולנוסקופיה נוספות בחולים הבאים נדרשים לכך דוגמת מבוגרים שמעולם לא עברו בדיקת סקר לסרטן מעי גס. עם זאת, מומחים שלא לקחו חלק במחקר טוענים כי מוקדם מדי להרחיב את מסגרת הזמן לביצוע בדיקות מעקב באמצעות קולנוסקופיה מאחר וחולים עם פוליפים בסיכון-גבוה מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן מעי גס והגידולים שלהם עשויים להתפתח באופן מהיר יותר.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 2,600 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום כולל 160 שעברו הסרת של פוליפים במעי הגס בעשור האחרון ו-1,800 נבדקים דומים ללא ממאירות, 264 מהם עם היסטוריה של הסרת אדנומה מהמעי הגס.

כצפוי, בחולים לאחר הסרת פוליפים בשלוש השנים האחרונות נרשם סיכון מופחת לסרטן מעי גס. בחולים אלו הסבירות לאבחנה של ממאירות הייתה נמוכה בשיעור של 60% בהשוואה לנבדקים ללא קולנוסקופיה קודמת.

התועלת של בדיקות סקר קודמות והסרת פוליפים נותרה בחולים שעברו את הפרוצדורה 3-5 שנים קודם לכן. ממצאים אלו היו עקביים בגברים ובנשים, והן במטופלים צעירים ובמבוגרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש לשקול הרחבת מרווחי המעקב באמצעות בדיקות קולנוסקופיה לחמש שנים , גם לאחר זיהוי והסרת פוליפים בסיכון גבוה. בנבדקים ללא היסטוריה של פוליפים, המלצות ה-USPSTF (U.S. Preventive Services Task Force)  כוללות בדיקות סקר באמצעות קולנוסקופיה כל עשר שנים, או בדיקות סקר באמצעות גישות אחרות בתדירות גבוהה יותר. הנחיות אלו תקפות לנבדקים בגילאי 50-75 שנים.

מומחים אחרים, שלא לקחו חלק במחקר גם כן, טענו כי לא היו משנים את הנהלים הקיימים כיום על-בסיס ממצאי המחקר הנוכחי. להערכתם, עד שלא יהיו עדויות טובות יותר בנושא, יש להמשיך בהשלמת בדיקות קולנוסקופיה במרווחים של שלוש שנים בחולים בסיכון גבוה.

J Clin Oncol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה