Colorectal cancer

האם פעילות גופנית משפרת את שיעורי ההישרדות בחולים עם סרטן שד ומעי גס? (J Natl Cancer Inst.)

מסקירה סיסטמית חדשה שפורסמה בכתב העת Journal of the National Cancer Institute עולה קשר בין פעילות גופנית ובין שיפור שיעורי ההישרדות בחולים עם סרטן שד וסרטן מעי גס.

באופן לא-מפתיע, נמצא קשר בין פעילות גופנית ובין שיפור שיעורי ההישרדות הכוללים בחולים; קשר שתועד גם עם מחלות רבות אחרות, כולל מחלות לב, יתר לחץ דם וסוכרת.

מהסקירה הספרותית עולות עוד עדויות ממחקרים אקראיים ומבוקרים לפיהן פעילות גופנית עשויה למעשה להשפיע לטובה על אינסולין וגורמי גדילה הקשורים לאינסולין, דלקת ותפקוד מערכת החיסון, כולם עשויים להשפיע על פתולוגיה של ממאירות.

באמצעות מאגר MEDLINE, החוקרים זיהו וסקרו באופן סיסטמי 45 מחקרים (תצפיתיים ואקראיים ומבוקרים) להערכת הקשר בין פעילות גופנית ובין תמותה ו/או סמני סרטן בחולים ששרדו מחלות ממאירות. המחקרים פורסמו בין השנים 1950-2011. מדובר בתחום חדש יחסית והחוקרים הופתעו ממהירות הגדילה של תחום מחקר זה.

העדות הבולטת ביותר תוארה בחולים ששרדו סרטן שד, עם עדויות די משכנעות כי ממחקרים תצפיתיים לפיהן פעילות גופנית לפני או לאחר אבחנת סרטן שד מלווה בירידה בשיעורי התמותה הספציפיים על-רקע סרטן שד ובשיעורי התמותה מכל סיבה. הירידה הנ”ל בסיכון הינה מובהקת סטטיסטית ונעה בין 41-51% בקרוב למחצית מהמחקרים. יש גם עדויות ממחקרים שהתמקדו בסרטן שד המצביעות על השפעת מנה-תגובה לפיהן הירידה בסיכון עולה עם עליה ברמת הפעילות.

זוהו עדויות גם עבור סרטן מעי גס ורקטום, עם ירידה מובהקת סטטיסטית בסיכון לתמותה ספציפית עקב סרטן מעי גס ורקטום, שנעה בטווח שבין 45-61% במספר מחקרים. פעילות גופנית לאחר האבחנה לוותה גם היא בסיכון מופחת לתמותה מכל סיבה; מספר מחקרים דיווחו על ירידה מובהקת סטטיסטית שנעה בין 23-63%. במחקרים להערכת סרטן מעי גס ורקטום, עלו גם עדויות לקשר מנה-תגובה.

במאמרם כותבים החוקרים כי העדויות בנוגע לסרטן מעי גס ורקטום הן משכנעות באופן מספק בכדי להצדיק מחקר אקראי להערכת התערבות המושתתת על פעילות גופנית בחולים ששרדו סרטן מעי גס ורקטום. באשר לממאירויות אחרות, אין עדיין מספיק עדויות בכדי להסיק מסקנות חד-משמעיות אודות החוזק, העוצמה וקשר מנה-תגובה בין פעילות גופנית ובין שיעורי ההישרדות עקב מחלות ממאירות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור התוצאות המבטיחות של פעילות גופנית בהפחתת שיעורי התמותה הספציפיים למחלות ממאירות, דרושים מחקרים נוספים בנושא.

J Natl Cancer Inst. Published online May 8, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה