Colorectal cancer

אין הבדל בשיעורי התמותה בין ממאירויות בחלק השמאלי או הימני של המעי הגס (J Clin Oncol)

ממחקר חדש עולה כי אין הבדל בשיעורי התמותה הכוללים של חולים עם גידולים ממאירים במעי הגס השמאלי וחולים עם גידולים במעי הגס הימני. ממצאים אלו סותרים את העולה משני מחקרים שפורסמו לאחרונה והדגימו שיעורי תמותה גבוהים יותר במקרים של ממאירויות של המעי הגס הימני.

המחקר הנוכחי מבוסס על מדגם מוגבל יותר של חולים ולקח בחשבון גורמים רבים יותר, כולל נתונים דמוגרפים וסוציו-אקונומיים, משתנים הנוגעים לטיפול ומאפיינים של המחלה (כולל גודל הגידול ושלב הגידול, מקרים דחופים או לא-דחופים, מעורבות קשריות לימפה ושנת האבחנה).

החוקרים התבססו על נתוני מאגר SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results) וזיהו קרוב ל-54,000 חולים, בגילאי 66 ומעלה, שאובחנו עם אדנוקרצינומה של המעי הגס בשלבים I-III, בין השנים 1992-2005.

מניתוח לא-מתוקנן עולה כי ממאירויות בצד הימני לוו בשיעורי תמותה גרועים יותר לאחר חמש שנים, בכל החולים למעט אלו שאובחנו בשלב II. עם זאת, מניתוח רב-משתנים לא עלה הבדל מובהק בשיעורי התמותה לאחר חמש שנים בין חולים עם גידולים בצד הימני או בצד השמאלי של המעי הגס.

אולם, ממודל מתוקנן עולה כי גידולים בצד הימני בשלב II לוו בשיעורי תמותה נמוכים יותר, בהשוואה לגידולים באותו שלב בצד השמאלי של המעי הגס (HR = 0.92,  p=0.001).

התוצאות מדגישות כי הקשר בין תמותה ומיקום הגידולים במעי הגס אינו חד-משמעי, ונראה כי למעשה הקשר תלוי בשלב הגידול. להערכתם, ייתכן ובבסיס הקשר עומד MSI (Microsatellite Instability) סמן חיובי הנפוץ יותר בגידולים במעי הגס הימני. עם זאת, מאגר SEER אינו כולל נתונים אודות מצב MSI של הגידולים והחוקרים לא יכלו לבחון השערה זו במחקר הנוכחי.

במידה והממצאים יאושר, הדבר עשוי להשפיע על בחירת הטיפול האדג’וונטי בחולים עם ממאירויות של המעי הגס בשלב II.

J Clin Oncol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה