Colorectal cancer

מקומו של אספירין בטיפול בחולים עם תסמונת Lynch Syndrome (מתוך Lancet)

בעקבות תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי אספירין מפחית במחצית את הסיכון להתפתחות ממאירות בחולים עם תסמונת Lynch Syndrome, כעת קובעים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Lancet כי הטיפול כעת מומלץ כחלק שגרתי לטיפול בתסמונת הנ”ל.

תכנית CAPP2 (Colorectal Adenoma/Carcinoma Prevention Programme 2) הינו המחקר האקראי, כפל-סמיות, הראשון להערכת מקומו של טיפול מניעתי באספירין, שקבע כיעד עיקרי את מקרי סרטן מעי גס ורקטום. המחקר נערך בין השנים 1999-2005, וכלל 861 משתתפים מ-16 מדינות, שחולקו לטיפול באספירין (600 מ”ג ביום) או פלסבו, למשך עד ארבע שנים.

מניתוח הממצאים הראשון, בשנת 2007, לא עלו הבדלים בהיארעות סרטן מעי גס ורקטום בין שתי קבוצות הטיפול.

עם זאת, מניתוח נוסף של הנתונים בשנת 2010 עלה הבדל מובהק בין שתי קבוצות המחקר, עם ירידה של 44% בהיארעות סרטן מעי גס ורקטום בקבוצת המטופלים באספירין, בהשוואה לקבוצת הפלסבו.

כאשר החוקרים התמקדו באופן ספציפי בולים שנטלו אספירין למשך שנתיים לפחות (כ-60% מהקבוצה), ההבדל היה בולט עוד יותר, עם ירידה של 63% בהיארעות סרטן מעי גס ורקטום (10 מקרים בקבוצת המטופלים באספירין לעומת 23 מקרים בקבוצת הפלסבו).

אחד מהממצאים המפתיעים שעלו מהמחקר הוא כי למרות שחלה ירידה בהיארעות סרטן מעי גס ורקטום, לא נמצא הבדל בין הקבוצות בהיארעות פוליפים, שהם נגעים מקדימים לממאירויות. נראה כי החולים שנטלו אספירין עדיין פיתחו פוליפים, אך הפוליפים לא התקדמו לנגעים ממאירים, ככל הנראה הודות להשפעה של אספירין.

החוקרים טוענים כי הממצאים עולים בקנה אחד עם נתונים תצפיתיים קודמים מהם עולה כי הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום קטן במחצית בקרב אלו הנוטלים אספירין בקביעות.

להערכת החוקרים מדובר בפריצת דרך אדירה בכל הנוגע למניעת מחלות ממאירות. לא רק שהוכח כי הטיפול מפחית שיעורי ממאירות ומקרי תמותה, אלא גם סולל את הדרך לגישות חדשות למניעת ממאירויות.

עדיין נותרו שאלות בנוגע למנגנון הפעולה של ההשפעה המאוחרת של אספירין, ולכן אודות המינון ומשך הטיפול התרופתי. ישנן עדויות עקיפות לפיהן למינון נמוך של אספירין השפעה דומה. בשלב זה, על רופאים לשקול מתן טיפול באספירין לחולים המוגדרים בסיכון גבוה לסרטן מעי גס ורקטום, אך לנקוט באמצעים המתאימים למזעור תופעות הלוואי.

Lancet. Published online October 27, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה