Colorectal cancer

זיהום בזרם הדם מעלה חשד לסרטן מעי גס ורקטום (מתוך הכנס השנתי ה-51 מטעם Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy)

זיהום בזרם הדם, העיקר עם זני חיידקים מסוימים, עשוי לשמש רמז מוקדם לחיפוש אחר סרטן מעי גס ורקטום, כך על-פי פוסטר שפורסם בכנס השנתי ה-51 מטעם Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy.

הנתונים מבוססים על מאגר שכלל 1.2 מיליון אנשים בגילאי 18 ומעלה. החוקרים זיהו את החולים שאובחנו עם זיהום בזרם הדם בשנים 2000-2007. בתום שנת 2008, הם בחנו את הנתונים אל מול הרישומים אודות ממאירויות של המעי הגס והרקטום בתוך 12 חודשים מהזיהום.

מהתוצאות עולה כ מבין למעלה מ-10,000 זיהומים בזרם הדם, 71 חולים אובחנו במהלך 12 חודשים עם סרטן מעי גס ורקטום. באשר לפתוגנים הספציפיים, בעיקר עם זיהום אנאירובי בזרם הדם, בהשוואה לאדם שאובחן עם זיהום בזרם הדם בלבד, נרשמה עליה של 70% בסיכון לאבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בתוך שנה.  באופן ספציפי, עם זיהומים מסוג Clostridium, נרשמה עליה של פי 115 בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, בהשוואה לאדם עם זיהום בזרם הדם בלבד. זיהום בפתוגנים מקבוצת חיידקי Bacteroides fragillis ואנאירובים אחרים לווה גם הוא בסיכון הגבוה ביותר לאבחנה חדשה של סרטן מעי גס ורקטום.

בקרב חולים עם זיהומים בזרם הדם, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, נרשמה עלה של למעלה מפי 14 בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (SIR = 14.4) בו-זמנית או בתוך שנה מהזיהום. גורמי סיכון לאבחנה חדשה כללו גיל, מין זכר, מדד Charlson Comorbidity Index Score גבוה יותר (p<0.001), מחלת כבד וסוכרת על סיבוכיה (p=0.023). לא נמצא קשר בין סוכרת ללא סיבוכים ובין סרטן מעי גס ורקטום (p=0.588).

החוקרים מציינים כי באופן היסטורי, בקטרמיה של Streptococcus bovis נקשרה עם סרטן מעי גס סמוי. במחקר הנוכחי, זוהו 30 מקרים של זיהום בזרם הדם ע”י פתוגן זה, אך אף אחד מהחולים לא אובחן עם הממאירות בשנה העוקבת.

למרות שלא ניתן לערוך בדיקת קולנוסקופיה בכל חולה עם זיהום בזרם הדם, החוקרים ממליצים לשקול זאת בקשישים, חולים עם זיהום של חיידקים אנאירובים, ובחולים ללא מקור ברור אחר לזיהום. להערכתם, סביר יותר להניח כי זיהום בזרם הדם הינו סמן מוקדם לממאירות, ולא הגורם למחלה.

מתוך הכנס השנתי ה-51 מטעם Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה