Colorectal cancer

מה בין חומצה פולית ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (Am J Clin Nutr)

ממחקר חדש שבחן את השפעות העשרת חומצה פולית בארצות הברית עולה כי צריכת כמות רבה של חומצה פולית מלווה בהפחתת הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום. ממצאי המחקר אינם מעידים על סיכון מוגבר לממאירות עם רמות גבוהות מאוד של פולאט.

לדברי החוקרים, עדיין אין תשובה חד-משמעית אודות התועלת והסכנות האפשריות של פולאט. עם זאת, נראה כי קיים קשר בין אנשים שדיווחו על צריכת כמות גדולה של חומצה פולית ואנשים בסיכון נמוך לסרטן מעי גס ורקטום.

בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת, ממשלות ארצות הברית וקנדה החלו לדרוש הוספת חומצה פולית למוצרי דגנים, במטרה למנוע מומים של צינור העצבים, הקשורים ברמות פולאט נמוכות בנשים הרות.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים מסקר תזונה שהחל בשנת 1995 וכלל למעלה מ-500,000 מבוגרים בארצות הברית. בתחילת המחקר, המשתתפים מילאו שאלונים אודות הרגלי התזונה הקבועים וכל תוסף שנטלו באופן קבוע. החוקרים חישבו את כמות הפולאט שצרכו לפני ואחרי העשרת מוצרי המזון בחומצה פולית.

במהלך עשר השנים הבאות, הם עקבו אחר רישומי מחלות ממאירות במטרה לעקוב אחר המשתתפים שאובחנו עם סרטן מעי גס ורקטום. הם זיהו סך-כולל של כ-7,200 מקרים במדגם המקורי, כולל 6,500 שאובחנו לאחר התחלת תכנית ההעשרה.

לאחר תקנון למשקל, הרגלי עישון, פעילות גופנית והיבטים תזונתיים אחרים, בקרב משתתפים שצרכו לפחות 900 מיקרוגרם חומצה פולית בכל יום, הסיכוי לאבחנה של סרטן מעי גס ורקטום היה נמוך ב-30%, בהשוואה לאלו שצרכו פחות מ-200 מיקרוגרם ליום.

עם זאת, החוקרים כותבים כי הממצאים אינם יכולים להוכיח כי צריכה מוגברת של חומצה פולית מונעת התפתחות  המחלה הממארת, מאחר שהמשתתפים שדיווחו על רמות גבוהות של פולאט נטו להיות בריאים יותר גם בתחומים אחרים.

כתוצאה מתכנית ההעשרה, הצריכה הממוצעת של חומצה פולית דרך מוצרי מזון עלתה בכ-100 מיקרוגרם.

באשר לאפשרות לסיכון מוגבר לממאירות עקב צריכה מופרזת של חומצה פולית, מומחים בתחום כותבים כי מרבית המחקרים בנושא היו בבעלי חיים. החוקרים מודים כי ממצאי המחקר אינם מספקים מענה חד-משמעי לשאלה, בעיקר לאור העובדה שחלק מהממאירויות מתפתחים במהלך שנים. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Am J Clin Nutr 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה