Colorectal cancer

האם לאחר קולנוסקופיה שלילית יש צורך בבדיקה נוספת? (J Clin Oncol)

מרבית המטופלים בעלי סיכון ממוצע לסרטן מעי גס ורקטום, לאחר תוצאות שליליות בבדיקת קולנוסקופיה, ככל הנראה אינם נדרשים לבדיקת קולנוסקופיה נוספת במשך לפחות 20 שנים, אם בכלל, כך קובעים חוקרים מגרמניה בעקבות ממצאי מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology. עם זאת, מומחים אחרים בתחום סבורים אחרת.

לדברי החוקרים, במרבית המקרים, מרווחי בדיקות הסקר עשויים לעלות על עשר שנים (כמומלץ כיום), וייתכן אף בגברים ונבדקים עם היסטוריה משפחתית של סרטן מעי גס ורקטום, אך ככל הנראה לא בקרב מעשנים בהווה.

עם זאת, מומחים אחרים בתחום יוצאים כנגד הצהרה זו וטוענים כי עדיין מוקדם מדי להרחיב את המרווח של עשר השנים, כפי שמומלץ כיום, על-בסיס מחקר יחיד.

במחקר מקרה-ביקורת, מבוסס-אוכלוסיה, נכללו 1945 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום ו-2399 ביקורות מ-22 בתי חולים מגרמניה, בין השנים 2003-2007.

החוקרים אספו נתונים אודות היסטוריה של בדיקות קולנוסקופיה, גיל, מין, שנות השכלה, היסטוריה של סרטן מעי גס ורקטום בקרוב משפחה מדרגה ראשונה, הרגלי עישון, נטילת תרופות ממשפחת NSAID, נטילת טיפול הורמונאלי חליפי והשתתפות קודמת בבדיקות סקר כלליות.

לאחר תקנון לגורמים אלו, החוקרים מצאו כי בדיקת קולנוסקופיה שלילית קודמת לוותה בסיכון מופחת משמעותית לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכויים מתוקן של 0.19) וכי הסיכון נותר נמוך מאוד למשך 20 שנים ומעלה.

החוקרים מדווחים כי יחסי הסיכויים המתוקנים היו נמוכים מאוד לגידולים בצד השמאלי ובצד הימני למשך למעלה מ-20 שנים לאחר קולנוסקופיה שלילית.

מהתוצאות עולה כי למרות שמדובר בפעולה מניעתית בפני עצמה, לקולנוסקופיה שלילית חשיבות רבה, מאחר שניתן להרגיע נבדקים אלו ולהסביר להם כי קיימת סבירות נמוכה שיפתחו סרטן מעי גס ורקטום בתקופה לא-קצרה. יתרה מזאת, מהממצאים עולה כי ייתכן ואין צורך לחזור על בדיקת הקולנוסקופיה לאחר עשר שנים, כפי שהומלץ בעבר.

החוקרים מסכמים בהמלצה לשקול הרחבת המרווחים לביצוע בדיקות הסקר מעבר לעשר שנים, אולי גם באלו עם היסטוריה משפחתית חיובית, וכך ייתכן והפעולה תהיה משתלמת יותר מבחינת יחס עלות-תועלת, לצד הפחתת הסיבוכים הכרוכים בפרוצדורה. הרחבת המרווחים עשויה גם להקל על מדינות בהן משאבים מוגבלים לביצוע בדיקות באיכות-גבוהה.

מומחים בתחום שהתייחסו לממצאי המחקר טענו כי למרות שמדובר במחקר מעניין, ישנן מגבלות רבות והנחות מצד החוקרים. להערכתם, אין ספק כי מוקדם מדי להמליץ על הרחבת המרווח בין בדיקות סקר על-בסיס מחקר זה בלבד. הם קוראים לערוך מחקרים פרוספקטיביים באיכות טובה להערכת הנושא.

J Clin Oncol. Published online August  29, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה