Colorectal cancer

סקירת ההתקדמות הטכנולוגית בקולנוסקופיה (Curr Opin Gastroenterol)

מילוי המעי הגס במים במקום באוויר (Water Immersion) וכיסוי קצה האנדוסקופ הן שתי התפתחויות אחרונות בתחום קולנוסקופיה, העשויות להביא לשיפור בשיעורי הצלחת הכנסת האנדוסקופ, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהדורת ספטמבר של Current Opinion in Gastroenterology.

במאמרם מסכמים החוקרים את המחקרים הקליניים העדכניים בנושא טכניקות קולנוסקופיה וטכניקות חדשות.

באשר לגישת Water Immersion מדווחים הכותבים כי בספרות הרפואית יש עדויות לפיהן מילוי המעי הגס במים במקום אוויר מפחית את הכאב ואת מינוני התרופות לסדציה במהלך בדיקות קולנוסקופיה שאינן מבוצעת תחת הרדמה מלאה. יש עדויות אנקדוטליות לפיהן גישה זו מסייעת בהשלמת בדיקות קולנוסקופיה קשות עקב מבנה זוויתי של הסיגמואיד או מעי גס עודף. הגישה נסבלת היטב ואינה יקרה.

גישת Hooded Colonoscopy, המבוססת על כיסוי קצה האנדוסקופ באמצעות מכסה שקוף או חצי-שקוף (לרוב 2-4 מ”מ), מביאה גם היא לשיפור הבדיקה. יש עדויות לפיהן גישה זו מסייעת בהחדרה מהירה יותר ומשפרת את זיהוי נגעים מעבר לקפלים (אך השפעה זו הינה תלוית-בודק). להערכת הכותבים, גישה זו הינה ככל הנראה הגישה המבטיחה והקלה ביותר להערכת אתרים מעבר לקפלים, עם זמני אינטובציה של הצקום שהיו קצרים יותר או זהים לקולנוסקופיה סטנדרטית. במחקרים אקראיים ומבוקרים גישה זו סייעה בחלק מהמקרים של כשלון קולנוסקופיה. במספר מחקרים הגישה הובילה לשיפור זיהוי פוליפים ואדנומות, אך במחקרים אחרים לא תועד הבדל ובמחקר אחד הודגמה יכולת אבחון נמוכה יותר.

הכותבים קוראים לערוך השוואה ישירה בין קולנוסקופיה עם כיסוי האנדוסקופ ובין הרטרוסקופ של חברת אדבנטיס (Third Eye Retroscope) שנועד גם הוא לזהות נגעים נסתרים. הם מסבירים כי הרטרוסקופ מוחדר דרך הקולנוסקופ ומספק מבט אחורי במוניטור נפרד. כך הבודק יכול להביט בו-זמנית קדימה דרך הקולנוסקופ ואחורה דרך הרטרוסקופ. במחקר שפורסם לאחרונה שיעור פספוס הפוליפים היה נמוך יותר עם גישה זו, בהשוואה לקולנוסקופיה סטנדרטית. עם זאת, משך הבדיקה והסרת פוליפים ארוכים יותר, ככל הנראה בשל הצורך להחליף ציוד כאשר מזהים פוליפים והאתגר הנלווה לצפייה בשני מסכים.

אתגר נוסף הינו זיהוי נגעים שטוחים, ששכיחותם עולה באוכלוסיות מערביות. בדיקה כרומו-אנדוסקופית הינה ככל הנראה הגישה הטובה ביותר לזיהוי נגעים שטוחים. עם זאת, היא דורשת זמן נוסף, ולכן מהווה חסרון בבדיקות קולנוסקופיה בסיכון ממוצע. מנגד, גישות אלקטרוניות לא הצליחו לשפר את זיהוי נגעים שטוחים.

Curr Opin Gastroenterol. 2011;27:430-438

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה