Colorectal cancer

בדיקת צואה מסייעת בהערכת נגעים במערכת העיכול התחתונה (CMAJ)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Canadian Medical Association Journal מדווחים חוקרים כי בדיקה אימונוכימית להערכת נוכחות דם בצואה נמצאה יעילה כבדיקת סקר לנגעים במערכת העיכול התחתונה.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים מצאו כי לבדיקה אימונוכימית לנוכחות דם סמוי בצואה סגוליות גבוהה לזיהוי דימום במערכת העיכול התחתונה, גם אם מקור הדימום הינו ממערכת העיכול העליונה. כעת הם ביקשו לאשר טענה זו.

בתקופה שבין אוגוסט 2007 ועד יולי 2009, סך כולל של 2796 משתתפים א-תסמיניים, בגילאי 18 ומעלה, עברו בדיקות אימונוכימיות לנוכחות דם סמוי בצואה, קולנוסקופיה ו-EGD (Esophagogastroduodenoscopy). החוקרים השוו בין חולים עם בדיקות צואה חיוביות ושליליות להערכת שכיחות הנגעים במערכת העיכול העליונה והתחתונה. החוקרים קבעו גם את גורמי הסיכון לניבוי תוצאה חיובית-שגויה בבדיקת צואה.

ב-397 נבדקים התקבלו תשובות צואה חיוביות (14.2%). לניבוי נגעים במערכת העיכול התחתונה, רגישות הבדיקה עמדה על 24.3%, הסגוליות עמדה על 89.0%, הערך המנבא החיובי היה 41.3% והערך המנבא השלילי 78.7%.

בהשוואה לנבדקים עם בדיקת צואה שלילית, באלו עם תוצאה חיובית תועדה שכיחות מוגברת של נגעים במערכת העיכול התחתונה (41.3% לעומת 21.3%, p<0.001). לא נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצות בשכיחות הנגעים במערכת העיכול העליונה (20.7% לעומת 17.5%, P=0.12). בדיקות צואה היו חיוביות ב-27 נבדקים (96.4%) מבין 28 שאובחנו עם סרטן מעי גס, אך באף אחד משלושת הנבדקים שאובחנו עם סרטן קיבה או וושט (p<0.001).

גורמי סיכון לבדיקת צואה חיובית-שגויה בנבדקים עם קולנוסקופיה שלילית כללו נטילת נוגדי-טסיות (יחס סיכון מתוקנן של 2.46) וריכוז המוגלובין נמוך (יחס סיכון מתוקן של 2.65).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מאשרים כי בדיקה אימונוכימית לנוכחות דם סמוי בצואה הינה בדיקה ספציפית לניבוי נגעים במערכת העיכול התחתונה, אך אינה מנבאת נכונה נגעים במערכת העיכול העליונה. בקרב משתתפים עם בדיקת קולנוסקופיה שלילית, קיים קשר בין נטילת נוגדי-טסיות וריכוז המוגלובין נמוך ובין תוצאה שלילית-שגויה .

CMAJ. Published online August 2, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה