Colorectal cancer

סימנים מקדימים של מקרי סרטן המעי הגס והחלחולת לאחר קולונוסקופיה תקינה לכאורה (מתוך כנס DDW)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס מחלות מעי (Digestive Disease Week 2011 ) עולה כי אחוז מסויים של מקרי סרטן המעי הגס והחלחולת מאובחן במהלך 5 שנים לאחר קולונוסקופיה שהוגדרה כתקינה. במחקר זה חיפשו החוקרים לזהות סימנים מוקדמים במקרים אלה, אשר אולי ניתן היה לזהות מבעוד מועד.

במחקר זה סקרו החוקרים מקרים של סרטן המעי הגס והחלחולת (colorectal cancer CRC ) אשר ארעו בין 6 חודשים לבין 5 שנים לאחר בדיקת קולונוסקופיה (interval CRC ). מקרים אלה מהווים בין 5-8% מכלל מקרי CRC . על מנת לעמוד על הסיבות האפשריות להארעות זו של CRC , בדקו החוקרים את תוצאות בדיקת הקולונוסקופיה של כל המטופלים עם אבחנה חדשה של CRC בין השנים 2001-2010. מטופלים עם CRC מורש (hereditary ), אלה עם מחלת מעי דלקתית, ואלה עם סיפור קודם של CRC הוצאו מהמחקר. החוקרים השוו בין התמונה המאקרוסקופית והמיקום של הסרטן שהתפתח בין המטופלים אשר הקולונוסקופיה שלהם הוגדרה כתקינה לבין אלה עם זיהוי הסרטן בקולונוסקופיה.

החוקרים מצאו כי מתוך 1218 מטופלים אשר אובחנו עם CRC , סך של 39 (3.1%) עברו קולונוסקופיה במהלך 5 השנים טרם האבחנה. מתוכם 11 הוצאו מהמחקר בשל חוסר יכולת הדגמה טובה של הקולון. על כן, 28 מטופלים נשארו עם אבחנה של interval CRC (כלומר 2.2%). הגיל הממוצע של מטופלים אלה היה 73 שנים, 71% מהם גברים, ומשך הזמן הממוצע שעבר לאחר הקולונוסקופיה היה 26 חודשים. רובם עברו קולונוסקופיה בשל קיום תסמינים.

החוקרים מצאו כי בחלק ממטופלים אלה הודגמו נגעים מוקדמים בקולונוסקופיה. נגעים אלה נטו להיות קטנים יותר מהנגעים הנמצאים בקולונוסקופיה של מטופלים אשר אובחנו מייד עם CRC וכן שטוחים יותר, ועל כן קלים יותר לפספוס.

* נגעים קטנים מ-1 ס”מ נמצאו ב-11.6% מהקולונוסקופיות של מטופלים שאובחנו עם interval CRC , לעומת 1.3% מהקולונוסקופיות של מטופלים שאובחנו עם CRC מייד.

* נגעים בגודל 1-2 ס”מ נמצאו ב-19.2% מהקולונוסקופיות של מטופלים עם interval CRC , לעומת 12.5%.

* נגעים בגודל מעל 2 ס”מ נמצאו ב-69.2% לעומת 86.2% (P<0.001 ).

* הגודל הממוצע של הנגעים בקולונוסקופיות של מטופלים שאובחנו עם interval CRC היה 2.7 ס”מ לעומת 3.9 ס”מ במטופלים עם CRC שאובחן בקולונוסקופיה.

* הנגעים נראו שטוחים ב-48.1% מ-interval CRC לעומת 20.9% מ-CRC מיידי. הנגעים בלטו ב-51.9% מ-interval CRC לעומת 79.1% מ-CRC מיידי (P<0.001 ).

* מיקום הנגע היה בקולון הפרוקסימלי ב-70.4% מ-interval CRC לעומת 32.9% מ-CRC מיידי (P<0.001 ).

* לא נמצא הבדל בין הקבוצות מבחינת שלב המחלה (מוקדם לעומת מתקדם), היסטולוגיה (גרועה לעומת דיפרנציאציה טובה), או התמחות הרופא המבצע את הקולונוסקופיה (גסטרואנטרולוג ב-75%).

החוקרים מצאו כי מעל מחצית (53.6%) מהמקרים של interval CRC הוסברו על ידי מראה חבוי של הנגע קטן, שטוח, וממוקם פרוקסימלית. מקרים אלה הוגדרו כנגעים “מפוספסים”. עוד 10.7% מהנגעים נמצאו במיקום שבו הוסר פוליפ או נגע קודם. יתכן ונגעים אלה נבעו מהסרה בלתי שלמה של הנגע. לשאר 35.7% לא נמצא הסבר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יתכן והכשרה המכוונת לזיהוי נגעים קטנים ושטוחים תעזור למנוע ארועים של interval CRC .

Digestive Disease Week (DDW) 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה